Kocáb představil vládní politiku integrace Romů na veřejném slyšení v Senátu
Výbor pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu
ČR uspořádal dne 23. února 2010 již druhé veřejné slyšení v reakci na petici
občanů Boletic u Děčína číslo 9/09 „Napadání romských obydlí a občanů“. Ministr
Michael Kocáb veřejné slyšení zahájil projevem, kde představil vládní politiku
integrace Romů, která je formulována v Koncepci romské integrace na léta 2010 –
2013. V závěru svého vystoupení ministr informoval, že finalizuje Strategii boje
proti sociálnímu vyloučení, kterou předloží vládě v první čtvrtině roku 2010.
Ministr konstatoval, že český vzdělávací systém přes proběhnuvší reformy má
stále tendenci vyčleňovat žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, včetně
velké skupiny romských žáků, z hlavního vzdělávacího proudu do specializovaných
vzdělávacích institucí. „Vzdělávání velké části romských žáků a žákyň sice
oficiálně probíhá v klasických základních školách, které nyní fungují jako
praktické základní školy, nicméně ty stále vyučují podle osnov pro žáky s lehkým
mentálním postižením,“ řekl Kocáb.
Ministr připomněl, že od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva D. H. a
ostatní zahájilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy řadu procesů a
změn, které by měly nepřímé diskriminaci romských dětí zabránit. „Tyto změny
budou postupně realizovány, není možné očekávat, že se situace romských dětí v
oblasti vzdělávání zlepší ze dne na den. I když bychom si to přáli,“ řekl Kocáb.
Ministr poté shrnul mechanismy, které v oblasti vzdělávání obsahuje vládní
koncepce. MŠMT v uplynulých dvou letech podpořilo několik výzkumných studií,
jejichž cílem bylo identifikovat základní překážky a faktory, které ovlivňují
úspěšnost romských dětí v oblasti vzdělávání a zmapovat reálný stav na
základních a středních školách. Dalším zdrojem nástrojů doporučených koncepcí
jsou pravidelné Zprávy vlády o stavu romských komunit.
Segregace se může projevovat nejen ve formě vzdělávání romských dětí v
praktických základních školách, kam byly umístěny na základě sociálního
znevýhodnění, ale i v jejich vzdělávání ve spádových „romských“ školách, kde
většinu žáků tvoří romské děti, které tak ztrácí možnost kontaktu s majoritním
prostředím a jsou tak omezeny jejich příležitosti k rozvoji. Z tohoto důvodu
nelze řešit oblast vzdělávání Romů odděleně, ale je nutné realizovat komplexní
integrační politiky, které povedou k vymýcení sociálního vyloučení ze života
romských komunit.
Vláda v koncepci podporuje:
- včasnou péči a předškolní vzdělávání dětí ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí a podporu jejich rodičům při zvládání rodičovské
role; - transformaci školského poradenského systému tak, aby fungoval
nediskriminačně a dostatečně citlivě s respektem k odlišné sociální a
kulturní zkušenosti romských dětí; - zvýšení prostupnosti českého vzdělávacího systému a otevření možnosti
přezkoumání a reintegrace romských dětí, které se vzdělávají mimo hlavní
vzdělávací proud do klasických škol; - rozšíření a soustavné zefektivňování úspěšných programů jako asistent
pedagoga, přípravné ročníky, programy doučování a přípravy na studium na
střední a vysoké škole; - komplexní práci s vyloučenými rodinami, tedy podporu sociálních služeb
cílených na stabilizaci životní situace rodiny a vzdělávacích programů,
které povedou členy těchto rodin zpět na pracovní trh; - včlenění tématu vzdělávání romských dětí a dětí ze sociokulturně
znevýhodňujícího prostředí do vzdělávání pedagogů.
Ministr na závěr zdůraznil klíčovou roli rodin žáků a žákyň ze sociálně
znevýhodňujícího prostředí, ale také samosprávy, státní správy v oblasti
pedagogicko psychologického poradenství, obecních komunit a školy jako takové.
„Pokud tyto subjekty nepociťují potřebu realizovat podpůrná opatření nebo
opomíjejí zájmy znevýhodněných dětí, tyto nástroje bohužel na lokální úrovni
dostupné nebudou a vláda ani jiné instituce na národní úrovni vzhledem k
legislativně daným pravomocím samosprávy a kompetencím státní správy nemohou do
situace efektivně zasáhnout,“ řekl ministr.
KAM DÁL?
Na podporu romských žáků přidá MŠMT desítky milionů
Senátoři chystají slyšení o přístupu k romským žákům
Zvláštní školy se brání, Romové tam prý nejsou neoprávněně
Nevracejme do škol diskriminaci
Tyhle školy nejsou pro Romy
MF DNES: Jsi Rom, půjdeš do zvláštní