IQRS: Případová konference jako řešení obtížné situace žáka ve škole

Podpora studijních a kariérních úspěchů mladé romské generace a kvalitní inkluzívní vzdělávání je jednou z hlavních
priorit Programu Pro Mladé organizace IQ Roma servis, o.s. Ve spolupráci s každým jednotlivcem jsou hledány
individuální cesty, jak v případě vzdělávání dítěte a řešení školních obtíží postupovat. Snahou je zapojit do aktivní
spolupráce všechny zainteresované strany, tedy žáka, jeho rodinu, školu, případně další subjekty, protože zkušenosti
ukazují, že jen otevřená komunikace a vícestranný zájem vede k pozitivnímu obratu situace. Jako podpůrný
mechanismus bývá v současnosti využívána platforma případových konferencí, která může napomoci komunikační
proces a spolupráci nastartovat.
Na příkladu konkrétní kasuistiky přinášíme příběh žáka 6. třídy, u kterého případová konference pomohla k částečnému
pozitivnímu obratu nedobře se vyvíjející školní situace. „Začalo to telefonátem paní ředitelky místní základní školy, která
mě požádala o součinnost,“ uvedl pedagogický pracovník Martin Kabát IQ Roma servisu. Jeden z žáků začal neprospívat
ve školních předmětech a výrazně se zhoršilo jeho chování – nenosil si pomůcky, omluvenky, inicioval konflikty se
spolužáky a nerespektoval pokyny učitelů. Komunikace s matkou byla obtížná, na telefonním čísle byla nedostupná
a rodičovské sdružení nenavštěvovala, otec s rodinou nežije. Pedagogický pracovník kontaktoval rodinu a navrhl jako
řešení svolání případové konference, kde by se potkali všichni pracovníci, kteří jsou zaangažováni do řešení této situace
a společně by projednali další postup. Na následné setkání ve škole se dostavil chlapec s maminkou, klíčoví pracovníci
chlapce i maminky z neziskové organizace, dvě pracovnice OSPODu, ředitelka školy, třídní učitelka a výchovná poradkyně
a facilitátorka setkání. Konzultovány byly podněty pro aktivnější plnění rodičovské role ze strany matky, nastaven systém
kontroly plnění školních povinností, iniciováno bylo také vyšetření žáka ve Speciálně pedagogickém centru. Snahou
pracovníků bylo však iniciovat také změnu postoje pedagogů školy. V průběhu půl roku proběhla 3 takováto setkání.
Na základě domluvy začal chlapec docházet na doučování do centra neziskové organizace, později se doučování
přesunulo do rodiny, čímž se podařilo zlepšit známky zejména z nejproblémovější matematiky; s chlapcem byl nastaven
individuální plán výuky. Chlapec pravidelně využívá také nabídku volnočasových aktivit IQ Roma servisu a snahou
zdejších pracovníků je zkvalitnit skladbu jeho mimoškolních činností. Docházka do školy se také zlepšila. Bohužel, mezi
školou a matkou se nepodařilo nastavit aktivní komunikaci a paní ředitelka vyjádřila obavy, zdali budou dodržovány
domluvené kroky individuální integrace, které vyplynuly z šetření v speciální pedagogické poradně.
Prostřednictvím této kasuistiky je zřetelné, že společná řešení zástupců školy, rodiny a sociálně-pedagogických
pracovníků spolupracujících organizací na principu case-managementu mohou být dobrým iniciačním momentem ke
zlepšení obtížných situací ve výchově a vzdělávání dětí. Je však třeba mít na zřeteli, že ke změně postoje musí dojít na
straně všech účastníků, nejen dítěte, které je ve svém školním prostředí označováno jako problémové, ale i rodičů a
školy. Pouze změna komplexního přístupu a dlouhodobá podpora dětí a rodin se sociokulturním znevýhodněním může
vést ke kvalitativně pozitivní změně.
Aktivity individuální podpory byly realizovány v rámci projektu Brána ke vzdělání. Projekt reaguje na nízkou úroveň vzdělání a
vysokou míru nedokončování středních škol mezi nastupující romskou generací a obtíže sociálně ekonomického charakteru, se
kterými se potýkají jejich rodiče. Je složen ze souboru provázaných aktivit, které ve svém celku komplexně zohledňují relevantní
aspekty smysluplného a úspěšného zapojení se do vzdělávacího procesu a sociálně ekonomických vazeb zapojených klientů. Projekt
je realizován za finanční podpory Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Úřadu vlády České republiky a Rady vlády pro
záležitosti romské menšiny.