Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

IPSI: Změny v dávkách na bydlení platné od nového roku mohou potlačit byznys s chudobou. Padá tím argument pro zakazování doplatků na bydlení

29. prosince 2017
Čtení na 4 minuty
Ilustrační foto. (FOTO: Pixabay.com)

Jak již server Romea.cz

informoval
od 1. 1. 2018 dochází ke změně v zákoně o státní sociální podpoře
a zvedají se takzvané normativní náklady, z nichž se pomoc potřebným od státu
vypočítává. Změní se ale také pravidla pro vyplácení příspěvku na bydlení. Podle
Institutu pro sociální
inkluzi
(IPSI) tato nenápadná změna v zákoně může skutečně a smysluplně
potlačit byznys s chudobou.

Zpravodajský server Romea.cz zveřejňuje komentář
Institutu pro sociální
inkluzi
v plném znění.

Komentář IPSI ke změně v zákoně o státní sociální podpoře

Upozorňujeme na jednu nenápadnou změnu v zákoně o státní sociální podpoře,
která začne platit od 1. 1. 2018 a která bude mít dopad na bydlení v nájemních,
družstevních nebo vlastních bytech. Má totiž podle nás potenciál přispět
(skutečně) k potlačení zneužívání bytové nouze chudých v podnájmech bohatšími
vlastníky, družstevníky nebo i jen nájemci bytů. A je to zase o argument méně
pro vydávání

opatření o zákazu výplaty doplatků na bydlení
.

Dosud mohli majitelé nebo nájemci bytů předložit spolu s žádostí o Příspěvek
na bydlení Úřadu práce nájemní smlouvu nebo doklad o právu užívat družstevní
nebo vlastní byt, kde bylo jen nějak „naznačeno“ že daný právní titul v sobě
obsahuje i náklady na služby spojené s užíváním bytu a jak vysoká částka to je.

Nově bude muset být každá položka energií a dalších služeb spojených s
užíváním bytu rozepsána přesně: kolik se platí za elektřinu, plyn, topení, vodu,
kanalizaci a odpady, za výtah, za světlo na chodbě, za úklid schodů nebo za
společnou anténu.
V upraveném odstavci 2 paragrafu 25 zákona o státní sociální
podpoře navíc přibyla věta, která popisuje, jak má Úřad práce při poskytování
příspěvku na bydlení nakládat se zálohami. Nejvýše jednou za rok se musí určit,
jestli vznikl přeplatek nebo nedoplatek, a podle toho bude dávka upravena.
Spekulace s přemrštěnými zálohami na energie a služby, které nejsou nikdy
zúčtovány, stejně jako nejasná zpráva pro (pod)nájemníky, jak to vlastně s těmi
zálohovými platbami je, tímto končí.

§ 25 odst. 2 zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře:

(2) Náklady na bydlení musí být pro nárok a výši příspěvku na bydlení
rozepsány na jednotlivé položky podle odstavce 1, náklady za plnění poskytované
s užíváním bytu se prokazují podrobným rozpisem jednotlivých služeb. Náklady
placené zálohově musí být v pravidelném zúčtovacím období zúčtovány. Zúčtovací
období je nejvýše dvanáctiměsíční.

Pro srovnání uvádíme, co považuje za náklady na bydlení v bytě zákon o pomoci
v hmotné nouzi pro účely přiznání Doplatku na bydlení. Jednoduše totéž, oba
zákony jsou totiž propojeny.

§ 34 odst. b) až c) zákona. č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi

Do odůvodněných nákladů na bydlení se započítávají

a) nájemné, popřípadě obdobné náklady spojené s vlastnickou nebo družstevní
formou bydlení … MAXIMÁLNĚ VŠAK DO VÝŠE NÁKLADŮ UVEDENÝCH V ZÁKONĚ O STÁTNÍ
SOCIÁLNÍ PODPOŘE,

b) pravidelné úhrady za služby spojené s užíváním bytu, maximálně však do
výše, která je v místě obvyklá; úhradou služeb bezprostředně spojených s
užíváním bytu se rozumí úhrada za ústřední (dálkové) vytápění a za dodávku teplé
vody, za úklid společných prostor v domě, za užívání výtahu, za dodávku vody z
vodovodů a vodáren, za odvádění odpadních vod kanalizacemi, za osvětlení
společných prostor v domě, za odvoz tuhého komunálního odpadu, za vybavení bytu
společnou televizní a rozhlasovou anténou, popřípadě další prokazatelné a
nezbytné služby související s bydlením;

c) úhrada prokazatelné nezbytné spotřeby energií … nejvýše však ve výši
skutečných úhrad.

Tímto tedy padá další argument měst, jako jsou Kladno, Most, Chomutov, Ústí
nad Labem nebo Bohumín, které se vehementně pustily do zakazování doplatků na
bydlení na celých sídlištích, a tedy V BYTECH, pod záminkou boje proti
obchodníkům s chudobou.

Platby doplatků na bydlení v bytech se totiž řídí
vzájemně provázanými zákony o státní sociální podpoře (pro méně chudé s nájemní
smlouvou nebo právem k vlastnímu nebo družstevnímu bytu) a o pomoci v hmotné
nouzi (pro více chudé, které ti méně chudí nechají v bytech bydlet na základě
podnájemních smluv).

Nelze zkrátka dostat vyšší sociální dávky kvůli vyšším
nákladům na bydlení ani kvůli nikdy nezúčtovaným vysokým zálohám, než stanovují
oba zákony upravující dávky na bydlení, a také nikdy nelze překročit tzv.
normativní náklady určované každý rok nařízením vlády, s limity podle počtu
obyvatel obce i daného bytu. Pro rok 2018 jsou limity stanovené vládou uvedeny
v nařízení
vlády č. 407/2017 Sb
.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon