Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

ERRC a Fórum pro lidská práva obviňují Českou republiku z porušení závazku kvalitního předškolního vzdělávání pro romské děti

20. února 2023
Čtení na 2 minuty
Ilustrační FOTO: Envato Elements
Ilustrační FOTO: Envato Elements
Evropské centrum pro práva Romů (ERRC) společně s Fórem pro lidská práva podaly 2. ledna 2023 stížnost Evropskému výboru pro sociální práva na Českou republiku kvůli tomu, že nesplnila svou povinnost zajistit romským dětem a dětem ohroženým chudobou a sociálním vyloučením a jejich rodinám dostupný, přístupný a cenově přijatelný systém předškolního vzdělávání v mateřských školách. Informaci a stížnost zveřejnilo ERRC na svých webových stránkách.

„Předškolní vzdělávání by mělo být: 1) dostupné, tj. bezplatné, s odpovídající infrastrukturou a vyškolenými učiteli; 2) přístupné, tj. nediskriminační a otevřené všem, s pozitivními opatřeními pro marginalizované žáky, 3) přijatelné, tj. s obsahem, který je relevantní, nediskriminační, kulturně vhodný a kvalitní; 4) přizpůsobivé, tj. vyvíjející se s měnícími se potřebami společnosti, přispívající k potírání nerovností a neustále přizpůsobovaný na místní úrovni konkrétnímu kontextu. Česká republika bohužel tyto požadavky nesplňuje, zejména požadavek dostupnosti a přístupnosti předškolního vzdělávání pro všechny skupiny dětí, neboť romským dětem a dětem ohroženým chudobou a sociálním vyloučením je často přístup k předškolnímu vzdělávání odepřen,“ uvádí ERRC ve stížnosti.

Dokument dále upozorňuje na fakt, že údaje z nedávných výzkumů potvrzují, že v Česku existuje velmi silná souvislost mezi tím, kde a v jaké rodině se dítě narodí, a jeho vzdělávacími výsledky. Nedávná studie vypracovaná renomovanými českými sociology ukazuje, že děti, které se v Česku potýkají s chudobou, mají mnohem častěji špatné výsledky ve vzdělávání než děti žijící například v Estonsku nebo Polsku, což jsou rovněž postkomunistické země. Vzdělávací systém se tak často stává nástrojem reprodukce chudoby.

„Přestože účinnost předškolní docházky na získané dovednosti dětí nelze z metodologického hlediska považovat za kauzální závěr, pozitivní korelace je zde zřejmá. Konečně národní strategické dokumenty přiznávají, že v Česku je velmi nízká mezigenerační vzdělanostní mobilita a že socioekonomický status rodin dnes tvoří asi 40 až 45 % rozptylu ve výsledcích testů matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti, zatímco v jiných evropských zemích je standardem asi 30 %. Nedostupnost kvalitního předškolního vzdělávání pro děti ve zranitelných situacích nebo jejich účinná ochrana před svévolí při přijímání do mateřských škol může tento jev umocňovat,“ uvádí se ve stížnosti.

V závěru dokument zdůrazňuje že „Česko vážně selhává ve svém závazku zajistit účinný systém výchovné péče jako součást práva rodiny na sociální, právní a ekonomickou ochranu, podle článku 16 Listiny z roku 1961, který by byl dostupný, přístupný a cenově přijatelný pro všechny děti, včetně ohrožených dětí, na rovném základě.“

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajsví o Romech
Teď populární icon