Dobročinnost v číslech: Na prospěšné účely bylo loni věnováno 14,1 miliardy korun. Firmy a jednotlivci darovali méně, nadace drží stabilní podporu
Dárci, firmy, nadace a fondy v Česku věnovali loni na prospěšné účely 14,1 miliardy korun. Meziročně je to zhruba o 1,3 miliardy méně. Zatímco darovaná částka od firem a lidí loni poklesla, nadace a fondy přispěly meziročně o něco víc. V dárcovských SMS za 20 let jejich existence od roku 2004 lidé věnovali téměř miliardu korun. Poslali skoro 27 milionů těchto zpráv. Loni takto poskytli 53 milionů korun. Výsledky zveřejnilo na dárcovském summitu Fórum dárců. Vycházelo z odpočtu darů z daňových přiznání. Připravilo mapu dárcovství, která přibližuje situaci v jednotlivých krajích.
“To, co uplatnili individuální dárci a firmy na daních, meziročně spíš stagnuje. Tam nárůst teď nevidíme. Nadace a fondy se stejně jako doposud ve všech krizových letech snaží držet investice a částku, přestože doba není ekonomicky úplně příznivá,” uvedla výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.
Firmy darovaly loni na dobročinnost 6,7 miliardy korun. Předloni to bylo 7,8 miliardy korun. Jednotlivci poslali na prospěšné projekty 3,6 miliardy korun, o rok dřív to bylo 3,9 miliardy. Nadace a nadační fondy přispěly částkou 3,8 miliardy korun. V roce 2022 rozdělily 3,7 miliardy. Téměř polovina z nadační podpory putovala z deseti nadací a fondů. Celkem jich v Česku letos působí 3236, tedy o 50 víc než loni. Do vzdělávání a výzkumu mířilo 15 procent nadační sumy, do pomoci handicapovaným a nemocným 14 procent, do humanitární pomoci a do pomoci sociálně znevýhodněným po 13 procentech, do podpory dětí a rodin 11 procent a stejný podíl do kultury a památek.
Podle Šplíchalové se vize nadací a fondů i jejich činnost mění. “Více se zaměřují ne na obecnější témata, ale na konkrétnější změnu, aby ji za své prostředky viděly… V řadě oblastí se hodně management nadací zaměřuje na témata, která by dřív zůstala ležet,” uvedla šéfka Fóra dárců. Mezi témata patří třeba podpora duševního zdraví či boj proti domácímu násilí.
Dárcovské SMS neboli DMS, které jsou českým vynálezem, mohli lidé poprvé posílat v roce 2004. Za dvě desetiletí jich odeslali skoro 27 milionů za téměř miliardu korun. Nejvíc takto přispěli v roce 2021 po tornádu na Moravě, a to 90 milionů korun. Rekordní akcí byl pak benefiční koncert v březnu 2022 po začátku války na Ukrajině, kdy dorazilo 22 milionů korun. Letos do konce října lidé zaslali 562.000 DMS za 42,64 milionu korun. Loni za stejnou dobu to bylo 517.000 zpráv za 33,61 milionu korun. Šplíchalová podotkla, že je možné nastavit opakované zasílání, získat potvrzení o daru či zvolit ze čtyř částek.
Letošní průzkum agentury InsightLab pro fórum ukázal, že na dobročinnost přispívají víc než dvě pětiny Čechů a Češek. Příležitostně daruje peníze 28 procent dotázaných a pravidelně 15 procent. Podíl pravidelných dárců tak meziročně mírně vzrostl, příležitostných ubylo. Nejčastěji lidé věnují 500 až 1000 korun. “Pozitivním ukazatelem je, že částky nad 1000 korun lidé darují víc než loni,” uvedl Radek Jiřičný z InsightLabu. Dodal, že loni víc než tisícikorunu poskytla čtvrtina lidí, letos třetina. Naopak ubylo těch, kteří darují méně peněz než dřív kvůli zhoršení své situace. Loni jich bylo 35 procent, letos 28 procent.
Neziskovému sektoru důvěřují tři pětiny dotázaných. Čtvrtina respondentů uvedla, že má za poslední rok zkušenost s nedůvěryhodnou či netransparentní sbírkou. Podle Jiřičného to byly obvykle sbírky na ulici či na sociálních sítích.