Dezinformační weby, které šíří nenávist si mohou vydělat desítky milionů ročně na reklamách
Podle nově zpracované analýzy nadace Open Society Fund Praha (OSF) si weby, které šíří nepravdivé a dezinformační zprávy mohou na internetových reklamách vydělat mezi 23 až 32 milionů korun ročně. Na těchto webech se objevují i reklamy na známé světové značky.
"V České republice a na Slovensku působí podle dostupných zdrojů 1 přes 120
webů, které systematicky šíří konspirační teorie a nepravdivé zprávy, neboli
dezinformace. Zprávy z těchto stránek mají relativně vysokou čtenost, především
na sociálních sítích, kde jsou sdíleny častěji než reálné zpravodajství ke
stejnému tématu," uvádí autoři zprávy.
Zadavatelé reklam často ani neví, že je jejich reklama umístěna na dezinformačním webu. V České republice například stáhla svou reklamu z dezinformačních webů Česká spořitelna, T-mobile, firma James Cook Languages a v zahraničí společnost Vodafone.
“Řada firem by byla nejspíš překvapena, že se jejich reklama objevuje vedle smýšlených katastrof či zmanipulovaných fotografií. Zatímco na Slovensku vznikl projekt, který před reklamou na podezřelých webech varuje, u nás tomu zatím věnuje pozornost jen několik málo inzertů," říká Robert Bash, ředitel nadace OSF.
Některé stránky prodávají reklamu přímo, většina z nich je ale zapojena do
světové nebo lokální reklamní sítě. Podle zprávy 54 % dezinformačních webů
využívá reklamní sítě od společnosti Google.
“Mnoho inzertů nakupuje v reklamních systémech bez toho, aniž by si ověřovali, kde se jejich reklama zobrazuje. Mohou pak svými penězi podporovat i weby, se kterými
by vědomě nespolupracovali. Dezinformační a konspirační zpravodajské weby si tak mohou přijít na milionové částky z reklamy," řekl Matěj Novák z firmy Czech Publisher Exchange, který se podílel na odhadech příjmů z reklam.
Některé mediální agentury na českém trhu se snaží dezinformační weby
automaticky nebo na přání zadavatelů z umístění reklamy vyloučit. Stále se však
jedná spíše o ojedinělé případy.
"Řadu z dezinformačních webů jsme již dříve pomocí manuálního blacklistování
vyřadili z nákupu reklamy pro naše klienty," popsal Daniel Kafka, ředitel
společnosti Fragile media. "Nechceme, aby se reklama našich klientů objevovala
vedle obsahu, který je například podezřelý, má negativní konotace vůči skupinám
obyvatel nebo šíří nepodložené poplašné zprávy," dodal Kafka.
V analýze se podrobilo zkoumání celkem 122 českých a slovenských webů.
Dezinformační weby šíří nepravdivé informace, které mají vyvolat nedůvěru v
domácí a mezinárodní demokratické instituce a šířit strach z neexistujících nebo
zveličených hrozeb.