Deset virtuálních postav bude žáky učit toleranci k menšinám
Irácký azylant Jami, Ukrajinka Olga, romský chlapec Daniel a další virtuální hrdinové budou provázet žáky základních a středních škol multikulturní výchovou. Webovou aplikaci www.czechkid.cz dnes novinářům představili tvůrci z Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy.
Multikulturní výchova je jedno z průřezových témat, které by školy v souladu s reformou měly od příštího roku začlenit do výuky všech předmětů. Tříletý projekt, díky kterému pomůcka pro pedagogy vznikla, odstartoval průzkum v terénu. Autoři zjišťovali, jak učitelé k problému přistupují a jaké metody výuky používají.
“Je to výbušné téma a není lehké s ním pracovat. Výsledky průzkumu nebyly nijak optimistické, učitelé se sice shodli, že je potřeba se s tématem vypořádat, ale neměli jednoznačnou představu jak,” řekla autorka Czechkid Dana Moreeová. Někteří pedagogové si podle ní nebyli jistí, jestli tak kontroverzní téma zvládnou žákům správně podat.
Moreeová se proto inspirovala v Británii, kde mají s multikulturní výchovou dlouholeté zkušenosti. Britský projekt aplikovala na české poměry a společně s týmem studentů vytvořila deset postav, které reprezentují různé kultury, ale zároveň jejich charaktery neodpovídají stereotypům, které jsou s nimi často spojeny.
“Jednou z nejsložitějších je u nás romská problematika. Vytvořili jsme proto dvě postavy. Daniel je spíše ze sociálně slabšího prostředí a mluví romsky. Andrea romsky nerozumí, má problémy s identitou, snaží se je překonat třeba tím, že se přihlásí na lekce romských tanců,” přibližuje hrdiny Moreeová.
Postavy žijí na malém městě, scházejí se v čajovně nebo v klubu a hovoří mezi sebou například o tom, jak se do České republiky dostaly. Vyprávějí si o svých rodinách, náboženství nebo jídle, které doma vaří. Učitelé mají k dispozici odborné texty, metodickou příručku a audionahrávku rozhovorů s lidmi, kteří se problematice věnují.
Podle autorů si děti v pilotních školách díky hrdinům často uvědomily, jakým problémům musí čelit jejich spolužáci. Učitelé jsou prý různě odvážní, začínají obvykle s dvojjazyčností, postupně se propracují ke složitějším tématům. “Ukazuje se, že pokud jsou si metodicky silní v kramflecích, troufnou si na odvážnější témata a nebojí se diskusí,” tvrdí Moreeová.
Pilotně projekt vyzkoušelo 15 základních a šest středních škol v Praze a Středočeském kraji. Kromě výuky češtiny, základů společenských věd, dějepisu nebo zeměpisu ho uplatní hlavně učitelé angličtiny, protože všechny dialogy jsou napsané “zrcadlově”. Projekt je financovaný ze státního rozpočtu, Evropského sociálního fondu a Britskou radou.