Dárcovské úterý v Česku: Světový den štědrosti rozsvítí i Petřínskou rozhlednu, loni lidé poslali přes 97 milionů korun
Na dnešek připadá charitativní Dárcovské úterý neboli Giving Tuesday. K světovému dni štědrosti a dobrých skutků se přidává i Česko, kde akci od roku 2016 zastřešuje Asociace společenské odpovědnosti. Loni podle informací na jejím webu Češi přispěli potřebným či na prospěšné projekty přes 97 milionů korun. Ve světě se Dárcovské úterý konalo poprvé v roce 2012 a vzniklo jako protipól k nákupnímu šílenství během Black Friday, tedy Černého pátku se slevami. Na znamení dobrých skutků se dnes po setmění v barvách Giving Tuesday rozsvítí mimo jiné i Petřínská rozhledna v Praze.
Do charitativní akce se podle asociace mohou zapojit jednotlivci, neziskové organizace, školy, města, obce či firmy a mohou věnovat nejen peníze, ale také svůj čas, odborné znalosti, věcné dary, jídlo, oblečení nebo hračky. Komu pomůžou, si mohou vybrat na webu www.givingtuesday.cz, kde pořadatelé registrovali své projekty a aktivity.
“Oproti loňsku vidíme procentuální nárůst těch, kdo se do Giving Tuesday hodlají zapojit. Kromě darování peněz, vyřazeného oblečení nebo dobrovolničení poskočila i snaha o podporu projektů na sociálních sítích,” uvedla ředitelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlová.
Z říjnového průzkumu agentury Ipsos pro asociaci vyplynulo, že dvě pětiny těch, kteří loni přispěli při Dárcovském úterý, podporují pomoc dětem a 35 procent obětem živelných katastrof nebo válek. Zvířatům směřovalo loni svou pomoc 30 procent lidí a 23 procent handicapovaným.
Pravidelně pomáhá jiným jak penězi, tak svým časem podle průzkumu desetina Čechů. Zhruba čtvrtina přispívá nárazově nákupem zboží, drobným příspěvkem nebo darováním věcí a 33 procent občanů se věnuje dobrovolnictví, kdy potřebným věnují zejména svůj čas. Do žádné pomoci se nezapojuje 17 procent dotázaných.
“Čtyři z deseti Čechů v uplynulém roce přispěli na dobročinné účely, desetina z nich poslala více než 5000 korun. Nejpopulárnějšími formami darování jsou DMS zprávy a nákup charitativních předmětů,” doplnila k výsledkům výzkumu za Ipsos Markéta Kneblíková.