Český teror na severu Čech. Experiment poukazuje na přístup médií k Romům
„Jak dlouho budeme ustupovat českému teroru?“ Multikulturní centrum Praha vytvořilo fiktivní romské noviny a v ulicích natáčelo reakce náhodných občanů.
Jak by se obyčejným Čechům líbilo, kdyby se o nich v místních novinách psalo stylem, jakým se běžně píše o Romech? To se snažil zjistit tým Romů prostřednictvím sociálního experimentu, který proběhl v ulicích Děčína. Výsledek byl zaznamenán na video.
VIDEO
Experiment reaguje na výzkum organizace Multikulturní centrum Praha, který mapoval, jak 17 regionálních mediálních titulů ze severu Čech psalo v roce 2014 o Romech. Ukázalo se, že média o Romech referovala převážně negativně (60 % mediálních výstupů), a to nejčastěji v souvislosti s problematikou sociálně vyloučených lokalit (22 % textů) a kriminalitou (21 % mediálních výstupů). Nejzajímavější zjištění výzkumu jsou nyní k dispozici na tomto webu v podobě stručných a srozumitelných infografik.
“Výzkum ukazuje, že média píší o Romech často povýšeně, pohrdavě a urážlivě. V realitě to ale nikoho nezaráží ani nepřekvapuje. To jsme nechtěli jen tak přijmout. Rozhodli jsme se, že urážlivé články o Romech otočíme naruby tak, aby vyzněly, že jsou o Češích. Zeptali jsme se pak náhodných kolemjdoucích, jak se cítí, když si o sobě něco takového přečtou v místních novinách,” přibližuje proces vzniku experimentu Jan Látal, autor videa ze studia Družina.
Výzkum odhaluje, že se ve sledovaných mediálních výstupech objevují polopravdy, užívají se zavádějící slovní spojení, hodnotící či emocionálně zabarvené výroky, neadekvátně se zmiňuje etnicita. Averze, jejíž náznaky jsou patrné v novinářských textech, se pak naplno projevuje v nemoderovaných diskusních příspěvcích čtenářů.
“Převaha negativního informování asi tolik nepřekvapí, o fungování médií však leccos vypovídá srovnání prostoru, který v médiích získávají aktéři, které novináři citují,” uvádí koordinátor projektu Jan Dítko z Multikulturního centra Praha. Samotní Romové tvoří pouze 9 % citovaných osob, 30 % citací však patří politikům. Dokonce ani místní občané z řad majority nedostávají zdaleka takový prostor. “Motivace a rétorika politiků je často vedená snahou zalíbit se voličům skrze radikální proklamace a rychlá řešení, a to zvláště před volbami. Média by ale měla informovat objektivně a poskytovat vyvážený prostor k vyjádření všem aktérům. To se ovšem neděje,” doplňuje Dítko.