Česky se učí až jako tříletí. Romské děti se do školek nedostávají
Nejsou zvyklí půjčovat si hračky, neznají názvy barev ani zvířat. A celé dny
tráví v "brněnském Bronxu", v okolí Bratislavské ulice. Když se potom romské
děti potkají ve škole se spolužáky odjinud, chybějící znalosti silně pocítí.
Leckdy se dokonce ani nedomluví česky. Jako nouzové řešení vznikl v brněnském
Muzeu romské kultury předškolní klub, který má malým Romům pomoci proniknout do
"většinové" kultury.
"Děti si zvykají, že jsou pryč od rodičů. Ve třech letech se učí takové
základy jako držet tužku, vystřihovat, lepit nebo neprat se o talířky, když je
svačina," popsala vedoucí klubu Anna Frišaufová, studentka sociální pedagogiky.
Co jí romští předškoláci chtějí povědět, musí většinou rozšifrovat, takže
speciální přístup si žádá rozcvička, zpívání písniček, vyprávění pohádek i další
části dvouhodinového programu.