Centrum pro práva Romů kritizuje ČR za přetrvávající segregaci romských žáků
Představitelé Evropského centra pro práva Romů (ERRC) kritizovali včera Česko za pokračující segregační přístup k romským dětem ve vzdělávání. Přestože toto už před více než třemi lety Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku uznal a ČR za to odsoudil, i nadále malí Romové a Romky bezdůvodně končívají ve “zvláštních školách”.
Spor s 18 mladými Romy z Ostravska prohrálo Česko u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku v listopadu 2007. Podle rozsudku republika přeřazením romských dětí do zvláštních škol porušila jejich právo na vzdělání. Tím, jaké změny ČR k nápravě provedla, se měla nyní podle ERRC zabývat Rada Evropy.
Podle zástupců centra Česko naplňuje jen jednu část rozsudku. Platí sice odškodné Romům, kteří vyhráli soud ve Štrasburku, k systémový změnám ve školství ale nedochází. Vzdělávací systém označili za strnulý, neměnný a málo otevřený. “Předpokládá se, že dítě přijde takové a takové s takovými a takovými návyky. Pokud tomu tak není, tak má diagnózu a končí v praktické škole,” uvedl Stanislav Daniel z ERRC. Podle něj se podobně přistupuje nejen k romským dětem, ale i k cizincům.
Praktické školy jsou určeny pro děti s mentálním omezením. ERRC ve své zprávě pro zasedání rady uvedlo, že romské děti v nich končívají mnohem častěji než ostatní chlapci a děvčata, i když žádné postižení nemají. Česko podle zástupců centra nepřijalo legislativní změny k zabránění “segregace” a nevytvořilo časový plán postupu.
Ministerstvo školství ale připravilo národní akční plán inkluzivního vzdělávání, který na štrasburský rozsudek reaguje a měl by postupně zajistit lepší podmínky pro znevýhodněné děti. Dokument obsahuje i určitá opatření s termíny plnění. Vláda schválila přípravnou fázi loni v březnu. Kabinet by podle svého usnesení měl dostat zprávu o plnění do konce letošního roku.
Podle ERRC je český postup nedostatečný a nic konkrétního nepřináší. “Česko říká, že nemá peníze. Speciální systém stojí přitom přinejmenším tolik co pozitivní opatření. Rozdíl je ale ve výstupu,” podotkl Daniel. Pokud by se podle představitelů ERRC investovalo do toho, aby se romské děti začlenily do běžných škol a učily se v nich, měly by pak šanci na vyšší vzdělání a lepší práci. Pokud by se ale dál často zařazovaly do praktických škol, jejich další vzdělání stejně jako uplatnění bude dál omezené a mohou končit na sociálních dávkách.
ČR za přístup k Romům kritizoval už minulý týden komisař pro lidská práva Rady Evropy Thomas Hammarberg. Poukazoval na protiromské postoje v české společnosti a vyzval Prahu, aby zintenzivnila své snahy o integraci Romů. Zmínil se mimo jiné i o segregaci romských školáků.