Amaro records: Podnik, který prodává i pomáhá
Projekty sociálního bydlení a podnikání nejsou dnes už bohudík neznámým pojmem ani v České republice. Podnik, který by zároveň směřoval podpůrnou činnost dovnitř romské komunity a propojoval ji pomocí své „nízkoprahovosti“ a univerzalitě provozované umělecké činnosti se spřízněnými dušemi bez ohledu na etnickou příslušnost, je však dosud spíše ojedinělý. Pojďme si představit Amaro records: nahrávací studio a hudební kavárnu v Brně, kde si na své přijde jak hudební profesionál, tak začínající muzikanti toužící po hvězdné kariéře.
Nápad na založení studia nevyšel z hlavy nikoho menšího, než je legendární brněnský muzikant, publicista a spisovatel Gejza Horváth. V rámci své spolupráce s brněnskou organizací IQ Roma servis pracoval Horváth dlouhodobě s romskou mládeží a poznal během ní množství (nejen) hudebně ambiciózních mladých lidí. Později přišel projekt City Spice Fakulty sociálních studií brněnské Masarykovy univerzity, do nějž se zapojil i IQ Roma servis. Díky němu, a díky podpoře nadace Bader Philanthropies, získalo centrum první prostředky na přebudování prostor a nákup základní nahrávací techniky. Projekt přinesl vznikajícímu centru i možnost se inspirovat a přenést postupy obdobného nízkoprahového nahrávacího studia v Barceloně do domácího prostředí.
Během přípravného období trvajícího zhruba půldruhého roku se dal dohromady také tým, který funguje prakticky v nezměněné podobě dodnes. Kromě zakladatele a autora nápadu Gejzy Horvátha do něj patří vedoucí sociálního podniku a projektu Amaro records Petra Borovičková, zvukař Michal Kopřiva, pracovnice pomocného provozního personálu Denisa Kačová a Sabina Horváthová, druhý zvukař Radek Žák a Roman Horváth se Zdeňkem Lázokem, kteří mají na starost komunitní podporu pro nahrávání.
Pro koho a za kolik
„Činnost studia můžeme rozdělit na dvě větve – jedna je čistě komerční – můžete u nás nahrávat za 400 Kč za hodinu – druhá je komunitní – při stavbě studia a prakticky doteď bylo možné získat dobrovolnou prací ve studiu nahrávací hodiny „zdarma“ – nebo spíše lépe řečeno – za odvedenou práci,“ vysvětluje stěžejní aktivity projektu Petra Borovičková. „Je to systém, s jehož využitím se snažíme podpořit umělce z různých komunit, kteří mají talent a vizi, ale bohužel ne dostatek prostředků pro jejich naplnění,“ dodává.
A studiu se, zdá se, daří. Podle slov Petry Borovičkové nahrávají v jeho prostorách hudebníci denně, a zdaleka se to netýká jen těch romských. Neromové se ostatně zapojují i do samotného chodu studia, a množství jich je i mezi dobrovolníky a členy komunity. Z „komunitních“ nahrávek vznikly v poslední době dvě velmi výrazné: Paraštuvin Filipa a Marka Bagárových a Sar Awilal Kenza Cavalliho. Většina těchto nahrávek se následně ocitá i na kanálu youtube.com. Kromě členů brněnské romské komunity využilo služeb Amaro records i množství známých interpretů; z těch romských jmenujme například Moniku Bagárovou či El Nino. A konečně: ve studiu vznikly i nahrávky zavedených a milovaných písní autora myšlenky projektu Amaro records, Gejzy Horvátha.
„S dosavadním průběhem projektu jsme velice spokojeni,“ shrnuje Petra Borovičková. „V tuto chvíli je pro nás tudíž největší metou do budoucna jeho udržitelnost a rentabilita.“
Nenechte si ujít ani články, které jsou jen v tištěné podobě a objednejte si časopis pomocí jednoduchého formuláře na www.romanovodi.cz.