50 odstínů protiromského rasismu v Čechách: RomanoNet spouští kampaň proti předsudkům, součástí bude i výzkum mezi Romy
Platforma RomanoNet, zastřešující více než patnáct romských a proromských organizací, spouští novou online kampaň s názvem „50 odstínů protiromského rasismu v Čechách“. Hlavním cílem kampaně je bojovat proti předsudkům, stereotypům a projevům nenávistného chování namířeného proti Romům.
“Na tyto projevy naráží Romové od útlého věku v mnoha oblastech života, které významně ovlivňují jejich pocity, identitu i schopnost uspět ve škole, v zaměstnání nebo při hledání bydlení. Ačkoliv se to dlouhá léta ví, uvádí v dokumentech a vláda přijala definici tzv. anticiganismu, v praxi se toho mnoho nemění. Na rozdíl od průzkumů veřejného mínění, které jsou zaměřené na vnímání Romů většinovou společností, na pocity samotných Romů se tak běžně nikdo neptá,” uvádí se v tiskové zprávě s tím, že právě proto přichází RomanoNet s projektem „Společně proti anticiganismu“ a reaguje tak na dlouhodobě přetrvávající protiromský rasismus.
Součástí kampaně je mimo jiné ojedinělý výzkum, který mapuje pocity samotných Romů a Romek. „S rasismem a předsudky proti Romům se setkáváme dlouhá léta. Mylně se někdy domníváme, že jde jen o problém romské komunity, ale to je nesmysl. Vypořádat se s ním musí celá společnosti a my považujeme za nezbytné jej řešit a předkládat také vnímání a pocity Romů,“ uvedl pro zpravodajský server Romea.cz ke kampani Michal Miko, ředitel RomanoNet.
Kampaň má nejen vzdělávací účel, ale také nabízí Romům nástroje, jak se bránit rasismu, a to nejen právní cestou, ale i prostřednictvím komunikačních dovedností a péče o vlastní duševní zdraví.
Reálné příběhy v anonymizovaných videích
Monika Mihaličková, manažerka kampaně, doplňuje, že RomanoNet připravil sérii krátkých videí, která zachycují širokou škálu protiromských projevů. Od zjevně nenávistných útoků a institucionálního rasismu až po jemnější formy, které často zůstávají nepozorovány, ale mají devastující dopad na psychické zdraví Romů.
“Tyto projevy často odrážejí hluboce zakořeněné stereotypy, které ve společnosti ve vztahu k romské menšině dlouhodobě přetrvávají. Videa budeme až do konce projektu zveřejnovat v anonymizované podobě, abychom předešli dalším projevům nenávisti vůči těm, kteří jsou ochotni s námi své zkušenosti sdílet,” vysvětlila Monika Mihaličková.
Videa budou zveřejňována na sociálních sítích platformy RomanoNet jako TikTok, YouTube, Instagram a Facebook, a budou přinášet reálné příběhy lidí, kteří anticiganismu čelili v různých oblastech svých životů.
Praktické rady a kontakty pro pomoc
Kampaň nabídne také praktické návody, jak se bránit diskriminaci a předsudečnému násilí. Na stránkách RomanoNetu najdou lidé nejen rady, ale i kontakty na organizace, které poskytují právní, sociální a psychologickou pomoc.
Výsledky výzkumu, který zmapuje zkušenosti stovky Romů, budou zveřejněny v srpnu 2025. Tento výzkum by měl přinést detailní přehled o tom, v jakých situacích Romové čelí předsudkům a jaký to má vliv na jejich životy.