Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zkušenost jako Romka mají mnozí romští rodiče: dítě ve 'zvláštní'

31. ledna 2012
Čtení na 3 minuty

Podobnou zkušenost jako Darina Balážová má mnoho romských rodičů. Přestože
jejich děti začaly chodit do běžné školy, po čase se ocitly ve zvláštní. Dnes už
jsou dospělé a obvykle nemají vzdělání. Dcera Dariny Balážové patří k 18 mladým
Romům z Ostravska, které musí stát za tento postup odškodnit. Rozhodl o tom
štrasburský soud pro lidská práva. Česko podle něj přeřazením romských dětí do
zvláštních škol porušilo jejich právo na vzdělání a diskriminovalo je.

ČTĚTE TAKÉ

Průlomový verdikt: Romové byli diskriminováni v právu na vzdělání


DOCUMENT: GRAND CHAMBER JUDGMENT D.H. AND OTHERS v. THE CZECH REPUBLIC

"Je to fakt dobrý pocit. Trvalo to devět let (rozsudek). Už jsem o tom
pochybovala, že pravda vyjde najevo," říká Darina Balážová. Spolu se svým mužem
a matkou dalšího z 18 romských žáků dorazila do Prahy, aby poděkovala právníkovi
a zástupcům Evropského centra pro práva Romů (ERRC) za pomoc.



AUDIO
Průlomový verdikt: Romové byli diskriminováni v právu na vzdělání


Romové, kteří se obrátili na evropský soud, museli z běžné školy přejít na
zvláštní v letech 1996 až 1999. "Dcera byla přijata do základní školy. Ve druhém
pololetí si mě zavolali a řekli mi, že to nezvládá, je strašně pomalá a oni to
vidí spíš na tu zvláštní školu," vypráví Darina Balážová.

Nejprve prý byla proti. Návrh se jí nelíbil. "Cítila jsem se špatně. Do očí
jsem jim řekla, že s tím nesouhlasím," dodává. Nikdo jí prý neřekl, že by dcera
do zvláštní školy jít musela. "Bylo ale vidět, že to chtějí," tvrdí matka.
Nakonec svolila. Podle ní s její dcerou do běžné první třídy chodilo jen pár
romských dětí. Ale ani ony se v ní dlouho neudržely a skončily ve zvláštní
škole.

Podle zjištění ERRC měly romské děti v ČR patnáctkrát vyšší šanci než
ostatní, že skončí ve zvláštní škole. Na Ostravsku byla tato možnost dokonce
27krát vyšší. Zástupci centra připomínají, že malí Romové mají vzhledem k
rozdílné kultuře i jiné vzdělávací potřeby a podmínky než ostatní děti. Do
zvláštních a nyní speciálních škol se tak dostávají i talentovaní romští žáci s
nadprůměrným intelektem.

Do zvláštní školy byl ve třetí třídě přeřazen také syn Marcely Mikové. Tehdy
přišla nová učitelka, která podle matky neuměla s romskými dětmi pracovat. I
když se chlapci po čase podařilo vrátit do běžné třídy, náskok svých spolužáků
už prý nedohnal. Po škole nastoupil do učení, ze zdravotních důvodů ho ale
nedokončil.
Také dcera Dariny Balážové Kristýna nemá dnes žádné vzdělání, je vdaná a má tři
děti. Její matka je přesvědčena o tom, že kdyby chodila do běžné školy, vyučila
by se a dnes by neseděla doma se třemi potomky. Vzdělání svých dětí Darina
Balážová už ovlivnit nemůže. Jsou dospělé. "Mám ale vnoučata. A co si přeji, aby
se to nestalo i jim, protože mi na nich záleží," řekla. Otázku, jestli by
chtěla, aby její vnoučata měla nějaké vzdělání, nenechá ani doznít. "No ježiš,
já bysem si to strašně přála," vyhrkne.

Podle studie Rozvojového programu OSN (UNDP) asi pětina Romů v ČR ale
základní vzdělání nedokončí. Absolvuje ho 36 procent romských dětí. Je to tak
nejrozšířenější stupeň vzdělání, kterého Romové v Česku dosahují.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon