Výzkum: Rodiny příliš málo, anebo příliš moc, podporují vzdělání dětí
Národní institut dětí a mládeže Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy (NIDM)
nechal v rámci projektu „Klíče pro život – Rozvoj klíčových kompetencí v
zájmovém a neformálním vzdělávání“ vypracovat výzkum na téma "Multikulturalita v
zájmovém a neformálním vzdělávání". Jaké faktory ovlivňují přístup dětí a
mládeže z národnostních a etnických menšin do oblasti zájmového a neformálního
vzdělávání? Tzn., jaké jsou bariery na straně organizací, které toto vzdělávání
poskytují a jaké jsou bariery na straně dětí a mládeže a rodin z kterých
pocházejí. Tak zněla základní otázka výzkumu, který ve spolupráci s NIDM
provedla agentura GAC, spol. s.r.o.
Vybranými cílovými skupinami tohoto šetření byla romská mládež žijící v
sociálně vyloučeném prostředí a dále mladí Vietnamci a Číňané ve věku přibližně
12 až 18 let.
PTEJTE SE JIŽ NYNÍ ON-LINE NA VÝZKUM |
Miroslav Bočan bude odpovídat v pátek 19. 2. 2010 od 11 hodin. |
SEZNAM JIŽ POLOŽENÝCH OTÁZEK OTÁZKU MŮŽETE POLOŽIT ZDE |
Výzkum probíhal ve třech oblastech České republiky, v každé se zaměřením na
jinou vybranou cílovou skupinu. Jeho součástí byl „předvýzkum“ – rozhovory se
širokou paletou organizací poskytujících zájmové a neformálních vzdělávání, od
škol, přes střediska volného času, NNO až po nízkoprahové kluby, a skupinové
rozhovory s mládeží z cílových skupin.
Hlavním závěrem výzkumu je zjištění, že míra zapojení vybraných cílových
skupin do pravidelného zájmového a neformálního vzdělávání otevřeného všem není
příliš vysoká. Je to způsobeno různou měrou socializace v rodině, konkrétně
nízkou podporou vzdělávání dětí a nedůvěrou v tyto organizace ze strany rodiny,
či naopak podporou příliš vysokou, která ústí v nedostatek volného mimoškolního
času u dětí a mladých lidí. Organizace pak, mají-li se změnit v inkluzivní
prostředí, potřebují obecné redefinování jejich role.