Vláda projedná plán, jak začlenit do škol víc znevýhodněných dětí
Vláda v pondělí projedná plán, jak do škol začlenit víc znevýhodněných dětí.
Do běžných škol by se mělo dostat víc handicapovaných dětí, ale třeba také
malých Romů. Za jejich příliš vysoký počet ve zvláštních školách je Česko
dlouhodobě kritizováno mezinárodními organizacemi. Školy by se měly snažit
vyhovět speciálním potřebám těchto dětí a předcházet jejich sociálnímu
vyloučení. Národní akční plán ponese na vládu ministryně školství Miroslava
Kopicová.
Co se týká předškolního vzdělávání, mělo by se do něj zapojit více dětí. Plán
zmiňuje i možnost, že by byl poslední ročník školky povinný. I děti, kterým se
rodiče moc nevěnují, se totiž po absolvování školky mnohem lépe zařadí do běžné
školní třídy.
Na základních školách by pak mělo přibýt víc asistentů pedagoga, kteří by se
dětem se specifickými potřebami věnovali. Měl by se také nastavit systém, který
by jasně definoval, na jaké pomůcky a podporu má dítě právo v souvislosti se
stupněm jeho postižení. Učitelé by se také měli více vzdělávat, aby zvládli
náročnou práci s rozmanitým kolektivem.
Speciální školy, kde zatím studuje většina znevýhodněných dětí, by se pak
měly zaměřit spíš na práci s velmi těžce postiženými dětmi, které se nemohou
začlenit do hlavního vzdělávacího proudu, nebo se postupně proměňovat na
konzultační a didaktická pracoviště. Změnit by se měly i školské poradny, a to
tak, aby rozhodovaly podle jednotného systému. V následujících letech by měl být
zřízen i orgán, který by mohl zpětně přezkoumávat jejich rozhodnutí.
Ministerstvo školství tímto plánem reaguje na rozsudek Evropského soudu pro
lidská práva z roku 2007. Podle něj Česko porušilo právo na vzdělání u 18
romských dětí tím, že je neoprávněně zařadilo do zvláštních škol. Na podporu
rovných příležitostí ve vzdělávání rozdělili úředníci v uplynulých dvou letech
miliardu korun z evropských fondů. Na tyto účely budou moci školy čerpat peníze
i v příštích letech.