Vláda projedná, jak začlenit víc romských dětí do běžných škol
Vláda bude v pondělí jednat o tom, jak začlenit více žáků z praktických,
dříve zvláštních škol, do těch běžných. Na školy, které se mají zaměřovat hlavně
na děti s lehkým mentálním postižením, totiž chodí hlavně romští žáci.
Ministryně školství Miroslava Kopicová proto vládě předloží výsledky analýz,
které se touto problematikou zabývají.
Pokud by bylo víc speciálních pedagogů a poraden, které by se Romům, ale třeba i
lehce postiženým žákům věnovaly, mohlo by jich víc navštěvovat běžné školy.
Podle analýzy zlepšuje asistent pedagoga ve třídě o deset procent úspěšnost
romských žáků. Lepší školní výsledky mají i ti Romové, kteří navštěvovali
mateřské školy. Takových dětí je však jen asi 40 procent.
Ministerstvo školství proto připravilo plán včasné péče, který má otevřít školky
právě dětem ze sociálně vyloučeného prostředí. Dále chce rozšířit síť školských
poradenských zařízení, které by měly problémovým žákům navrhovat podporu přímo
na míru. Odborníci z poraden by tak mohli pro konkrétního žáka doporučit třeba
speciální učební pomůcky nebo individuální výukový plán. Peníze na tyto aktivity
chce ministerstvo čerpat hlavně z fondů EU. Zlepšit by se mělo i vzdělávání
učitelů v oblasti integrace žáků.
Zatím prý totiž jen asi jedna třetina zkoumaných škol dokáže dětem se
speciálními vzdělávacími potřebami zajistit odpovídající péči. Naopak jedna
čtvrtina škol toho téměř není schopna, ať už z důvodů personálních nebo třeba
proto, že nemá bezbariérové přístupy pro tělesně postižené žáky. Právě děti s
těžkým zdravotním postižením se setkávají s největšími překážkami při
začleňování do běžných škol, nejvíce otevřené jsou školy dětem s poruchami
učení.
Tím, že se někteří žáci praktických škol začlení do výuky na běžných školách,
vzrostou i jejich šance na další vzdělávání a celkově lepší integraci do
společnosti. Právě romské děti totiž nemají podle průzkumů větší profesní ambice
a dělají v dospělém věku zpravidla to, co jejich rodiče.
Vláda reaguje těmito opatřeními na rozsudek Evropského soudu pro lidská práva z
roku 2007. Podle něj Česko porušilo právo na vzdělání u 18 romských dětí tím, že
je neoprávněně zařadilo do zvláštních škol.