Ve zvláštních školách je mnoho dětí neoprávněně. Hrozí jim za to zrušení
Až 34 zvláštních škol vzdělávalo zdravé děti, u nichž nebylo diagnostikováno
žádné mentální postižení, podle programu pro lehce mentálně postižené. Na tuto
speciální výuku školy pobíraly i dotace. Novinářům to dnes sdělili zástupci
České školní inspekce s tím, že těmto školám hrozí pokuta a možná i zánik. Z
dosud sledovaných škol ve třech krajích jde o 110 dětí, více než čtvrtina z nich
byly romské. Pochybnosti o oprávněném zařazení do speciálních tříd mají navíc
inspektoři u dalších 173 žáků.
Inspekce celkově zjistila, že z téměř 16 tisíc žáků, kteří do zvláštních škol
chodí, nebyla u pěti tisíc zjištěna potřeba speciálního vzdělávání, která je
podmínkou k umístění dětí do zvláštních škol. Potvrdilo se také, že jsou ve
většině případů posílány do zvláštních škol romské děti. V Ústeckém kraji do
nich chodí 53%, v Karlovarském 49% a v Libereckém 42%.
„Jsou zařazeny ve vzdělávacím programu, který je určen dětem s lehkou mentální
dysfunkcí, a školy nemají žádný doklad, že tam ty děti patří," řekl mluvčí
školní inspekce Libor Vacek s tím, že jde o hrubé porušení školského zákona.
„Uložili jsme jim lhůty, do kdy to musí dát do pořádku. Musí opatřit potřebné
papíry, nebo přeřadit dotyčné děti do hlavního vzdělávací proudu. Pokud bychom
zjistili, že to nedaly do pořádku, pak reálně nastává hrozba výmazu z registru,"
dodal Vacek.
Podle inspektorů se také ukázalo, že rodiče nejsou dostatečně informováni o
způsobu vzdělávání ve zvláštních školách a dopadu tohoto vzdělání na další život
těchto dětí. Mnoho vyžadovaných „informovaných souhlasů“ nebylo rodiči ani
podepsáno, ani bez toho přitom nesmí zvláštní školy děti přijímat.
Školy, které neoprávněně zařadily děti mezi žáky s mentálním postižením, taktéž
neoprávněně čerpaly navýšené finanční prostředky ze státního rozpočtu. „Jedná se
o hrubé porušení školského zákona,“ uvedla ředitelka inspekce Olga Hofmannová.
Klasická základní škola dostává na žáka necelých 41 000 korun, pokud je však
dítě postižené a je vzděláváno podle speciálního programu, zvyšuje se tato
částka nejméně o 50 procent. Školy tak neoprávněně dostaly od státu nejméně 2,25
milionu korun.
Česká republika je dlouhodobě kritizována, že ve zvláštních školách končí hodně
dětí neoprávněně. Většinou jde o Romy. Podle průzkumu, které si loni nechávalo
udělat ministerstvo školství, je každý čtvrtý romský školák „onálepkován“ jako
lehce mentálně postižený. Ministerstvo chce docílit toho, aby se co nejvíce žáků
vzdělávalo na běžných základních školách. Podle náměstkyně Kláry Laurenčíkové na
školách dochází k záměně mezi mentálním postižením a sociokulturním
znevýhodněním.
KAM DÁL?
Evergreen zvláštní škola: Ptejte se na výsledky
Měl skončit ve "zvláštní", teď má vyznamenání
Vláda schválila přípravnou fázi Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání
Nepřizpůsobivý je stát, ne děti
Pedagog Pilař a obžaloba Sokrata
Čeněk Růžička: Na protizákonné segregaci romských dětí se podílí stát
Kocáb představil vládní politiku integrace Romů na veřejném slyšení v Senátu
Na podporu romských žáků přidá MŠMT desítky milionů
Senátoři chystají slyšení o přístupu k romským žákům
Zvláštní školy se brání, Romové tam prý nejsou neoprávněně
Nevracejme do škol diskriminaci
Tyhle školy nejsou pro Romy
MF DNES: Jsi Rom, půjdeš do zvláštní