Urážlivá kampaň zneužívající Romy rychle skončila
Romové ze Slovenska se v centru Prahy stali součástí podivné kampaně, které
uráží dělnické profese a má být na podporu vzdělanosti. Za cigarety, pivo a
klobásy měli ve středu při práci na sobě žlutá trička s nápisem "Měl jsem se líp
učit!". Podle zjištění serveru Romea.cz kampaň, které měla trvat až do 10.
října, nečekaně rychle skončila.
Za urážlivou kampaní stojí server www.skoly.cz a komunikační agentura
Underline, kteří chtěli uspořádat netradiční apel upozorňující na význam
vzdělání mladých pro další pracovní život.
NEPŘEHLÉDNĚTE
Urážlivá kampaň skočila podle agentury kvůli hloupým otázkám novinářů
Stanovisko Michaela Kocába ke kontroverzní vzdělávací kampani
„Je to paráda. Mělo to velký ohlas. Zaměstnanci s tím souhlasili a dostali za
to pivo a cigarety. Vůbec jim to nevadí, stejně to nejsou žádní inteligenti,“
uvedl podle serveru Novinky.cz k tomu majitel firmy František Šlehofer, který
dělníky zaměstnává. Sám prý žluté triko s nápisem nosí.
Samotní dělníci však podle zjištění serveru Romea.cz jeho nadšení nesdílejí.
"Mrzí nás, že nás využili k takové kampani. Je to ostuda," uvedl pro Romea.cz
jeden z dělníků. "Fotili si nás lidi z aut, nahrávali si nás na mobily, je to
ponižující," uvedl další.
Dělníci pracují na rohu Václavského náměstí a Štěpánské ulice. Ve čtvrtek
leželi trička s nápisy poházená na chodníku a dělníci si je již na sebe
nehodlají vzít.
Na projektu se podílí také agentura Underline. Její jednatel Marek Řídký v
tiskové zprávě uvedl, že zaměstnanci s tímto svým využitím souhlasili. Tento
netradiční způsob má prý nahradit běžné billboardy či jiné venkovní plochy. Za
ty by však musel někdo platit, zatímco dělníci za nošení triček nedostanou ani
korunu.
Zřejmě pod tlakem zaměstnavatele ve středu pro deník Právo a server Novinky.cz
řekli, že prý jim ty nápisy nevadí. „My jsme ale do školy chodili,“ dodali podle
deníku Právo. „Ráno nám rozdali trička a řekli nám, abychom si je vzali, tak je
máme na sobě. Je to jen na dva dny,“ vysvětloval ve středu pro deník
dělník od Prešova.
Podle slov Řídkého nebylo záměrem reklamní kampaně urážet dělnické profese.
„Vycházeli jsme z jakési lidové slovesnosti, kdy se říká dětem, že pokud se
nebudou učit, tak skončí u lopaty,“ vysvětlil jednatel společnosti Underline.
Výkonná ředitelka společnosti IES provozující server www.skoly.cz Zuzana
Zlámalová uvedla, že uvítali možnost podílet se na projektu "s tak netradiční
formou komunikace". "Věříme, že akce si získá velký zájem veřejnosti," dodala.
Přesto si Miloslav Kratina, který pro agenturu Underline zjišťoval na místě
reakci Pražanů, myslí, že akce je poněkud na hraně. „Je to zvláštní projekt na
úkor dělníků,“ doplnil pro deník Právo.
Kampaň se však nelíbí ředitelům odborných učilišť, které v posledních letech
bojují o studenty. „Pokud by tato kampaň měla zapůsobit nějak kontraproduktivně,
tak by to byla obrovská škoda. Kampaň je na hraně i možná trochu za ní,“ dodal
Právu Miloslav Janeček, ředitel pražské Střední odborné školy stavební a
zahradnické.
Podle zjištění serveru Romea.cz by si stejná trička s nápisem mohli obléknout
i taxikáři, profesionální řidiči, skladníci, pracovníci ochranky, vrátní,
uklízeči ve zdravotnických zařízeních atd. Ke všem těmto profesím stačí pouze
základní vzdělání.
KAM DÁL?
Urážlivá kampaň skočila podle agentury kvůli hloupým otázkám novinářů
Stanovisko Michaela Kocába ke kontroverzní vzdělávací kampani