The Independent: Černé modelky to mají těžké, nejsou v módě
V módním průmyslu je to veřejným tajemstvím: černé modelky se jen zřídkakdy
objevují na přehlídkových molech, v časopisech a na billboardech. Podle
zasvěcenců prý dostatečně neinspirují ženy k utrácení za módní hadříky, napsal
britský list The Independent.
S výjimkou Naomi Campbellové, která se v této sezoně objevila v jedné reklamě
firmy Louis Vuitton, je obtížné najít na předním místě některého z magazínu byť
jen jedinou černou modelku. Carole Whiteová z modelingové agentury Premier Model
Agency prý dostala castingové instrukce nařizující "žádné příslušníky etnických
skupin".
ČTĚTE TAKÉ
Módní průmysl řídí rasisté, prohlásila Naomi Campbellová
"Podle časopisů se černé modelky neprodávají," dodává Whiteová.
"Módní průmysl a reklama jsou nasáklé rasismem," tvrdí přední britský fotograf
Nick Knight. "Stačí se rozhlédnout, kolik černých dívek je vidět v reklamách –
prakticky žádnou. Pokud jde o hlavní módní značky, nejsou tam téměř vůbec
zastoupeny. Je to šokující a ohavné."
Vinu za to připisuje Knight lidem stojícím v čele módního průmyslu. Zcela běžný
je prý mezi nimi názor, že černé modelky "nejsou exkluzivní", nebo že
"neprodávají v Asii".
"Pokusil jsem se tuhle nerovnováhu zvrátit. Je nanejvýš důležité využívat černé
manekýnky i manekýny z různých etnických skupin," prohlašuje.
Protiútok proti rasismu teď přichází z nezvyklého zdroje: vlivného módního
časopisu Vogue Italia. V červencovém vydání čtvrtletníku se objeví téměř výlučně
černé modelky, jejichž snímky pořídil fotograf Steven Meisel.
"Používáme mnoho černošských modelek jako Iman a nejen ty, které jsou právě v
kurzu – spoustu různých děvčat," řekla listu Franca Sozzaniová, šéfredaktorka
časopisu Vogue Italia. Na otázku, proč se k něčemu takovému rozhodla,
odpověděla: "Protože nikdo černé dívky nevyužívá. Vídám tolik krásných holek a
ony si stěžují, že nemají dost práce."
Sozzaniová připustila, že v některých skupinách v Itálii, kde je členem nové
koalice v čele s nastupujícím premiérem Silviem Berlusconim xenofobní Liga
severu, to nevyvolá velké nadšení. "Možná, že v naší zemi to není ten nejlepší
nápad. Ale mně je to jedno. Myslím, že když jim to není pochuti, není to můj
problém, ale jejich," zdůraznila.
Podle Sarah Doukasové, vrchní ředitelky modelingové agentury Storm, ovládal
spoustu etnických modelek, stylistů a vydavatelů po celá léta pocit rozčarování
nad tím, že nemají tolik práce jako některé jejich bělošské kolegyně a kolegové.
"Ale nedávno nastala změna, módní průmysl ovlivnila podpůrná mediální kampaň,"
míní.