Romští žáci navštěvují podle zjištění ministerstva školství bývalé zvláštní
školy mnohem častěji než jejich "neromští" vrstevníci. Z celkového počtu všech
romských dětí navštěvuje bývalé zvláštní školy nebo třídy se speciálními
osnovami 26,7 procenta žáků, ale z celkového počtu neromských dětí navštěvovalo
tyto školy pouze 2,17 procenta žáků, vyplývá ze sčítání, které ministerstvo
zorganizovalo a o jehož výsledcích informují dnešní Lidové noviny (LN).
"Zatímco tyto školy navštěvují dvě neromské děti ze sta, u romských dětí jich je
třicet ze sta. To je neuvěřitelně velká nerovnováha a kontrast," řekla
náměstkyně ministryně školství Klára Laurenčíková. Dodala, že výsledek šetření
poukazuje hlavně na nevyrovnané vzdělanostní šance romských a neromských žáků.
Přes 95 procent žáků, kteří absolvovali bývalé zvláštní školy, pokračuje ve
studiu na středních školách bez maturity.
LN píší, že současná situace je podle ministerstva špatná hlavně proto, že do
bývalých zvláštních škol by měly být umisťovány hlavně děti, které mají
minimálně lehké mentální postižení. To se ale nyní neděje, uvádí deník.
Sčítání romských dětí probíhalo tak, že ministerstvo školství zaslalo do všech
4189 základních škol dotazník, do kterého měli ředitelé či třídní učitelé
vyplnit počty romských dětí. Vyplněný dotazník poslalo zpět 2713 škol. Podle
manuálu, který školy také dostaly je za romské dítě považován jedinec, který se
"za Roma sám považuje, aniž by se k této příslušnosti za všech okolností hlásil,
nebo je za Roma považován významnou částí svého okolí". Učitelé prý sami musí
umět odlišit etnickou příslušnost, kvůli níž by mohlo být dítě znevýhodněno,
dodal deník.
Díky posbíraným údajům chce nyní ministerstvo zintenzivnit práci na zastavení
segregace, plánuje proto velkou podporu asistentů pedagogů či rozvoj školských
poradenských pracovišť, píší LN.