Když cikánští etnologové nedávno zavedli pro Cikány jméno Romové, mohli jsme,
avšak nemohli, čekat, že cikánská otázka bude v lepších rukou. Ale já to jméno
nebrával jako nadávku. A co na něm bylo místy hanlivého, přešlo na Romy:
zmeškali příležitost. To původní jméno zůstává v některých jazycích: německy
Zigeuner, italsky Zingari, francouzsky Tsiganes, a s tímto jménem přišli z
Byzance. Ale i slovo Rom pochází z indického dóm, což je název pro potulnou
kastu. (Machek) – Mimochodem: Němci by také mohli žádat, abychom jim říkali
Dojčové.
Znám osobnosti této rasy, kterých si vážím. Jeden snědší Brňák nám v minulém
režimu pomáhal v samizdatu. V naší ulici žije rodina, která nikomu nevadí, a já
se s tím mužem bavívám. Ale není nikde zaměstnaný, možná je nemocný, a já se ho
nemůžu normálně zeptat, brání mi rasový důvod: jeho, či můj? V zimě se z komína
jejich domu vždycky v noci valí odporný čmoud: oni pálí to, co my dáváme do
popelnic. Dělat v té věci něco brání nám zas ten rasový rozdíl, tentokrát
založený na jejich odpadcích. Ano: tu překážku udržují Romové. Oni vyžadují
jakési jiné zacházení. Kde se svému okolí přibližují nebo mu imponují, například
hudbou, překážka ztrácí význam. Lidé, kteří v této věci něco musejí dělat,
například starostové Vsetínů, senátoři, novináři se už bojí o tom mluvit.
Protože vždycky se ozvou slovní puristé, kteří s nad tím rasově div nepofrncají.
Rovnoprávným člověkem může být, kdo je rovnocenný, což nemíním jenom na Romy,
jelikož mezi námi je bezcenných lidí víc. Dávno si myslím, že odsouzení zločinci
by měli být zbaveni volebního práva, aby neprosazovali svou povahu do
parlamentu.
Když jsem dělal v rozhlase, byl jsem na východním Slovensku a natáčel rozhovor s
cikánským učitelem. Jmenoval se Dezider Banga a vyšla mu knížka básní. Nevěřil v
politiku asimilace. Jeho cikánská společnost neviděla v něm svého člověka, jehož
vzor by měla následovat, viděla v něm zrádce. Uvažoval o řešení zevnitř té
společnosti, což by znamenalo její jistou autonomnost, až samosprávu: se školou,
policií…? Napsal jsem o tom do Literárních novin a někdo v Respektu mě označil
za rasistu, který chce Cikány dostat do ghetta.
Po Romech by se mělo žádat, aby formulovali svou představu, z naší strany
zařídit jim práci, přednostně: čí to bude rasismus? Nemusím to pojmenovávat, to
ať pojmenují ti puristé: když uprostřed svého nepořádku stojí Romka, a ukazujíc
rukama kolem sebe, praví do kamery: „A v tomto nás nechávají žít!“