Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Romské děti: v České republice byly na zvláštní škole, v Británii s přehledem dokončují i školu střední

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Britská organizace Equality za podpory Roma Education Fund zpracovala
ojedinělou studii uplatnění romských dětí na britských školách. Výsledky
dokazují, že děti, které český školní systém posílal do zvláštních škol, po
přestěhování do Británie s přehledem vystudují britské školy hlavního proudu i
školy střední.

Analýza s návem "School attainment of Roma pupils: From segregation to
integration" byla zveřejněna minulý týden. Především demonstruje, jak jiný
přístup k dítěti, nediskriminující prostředí a snaha na straně pedagogů a
podpůrných pracovníků dokáže způsobit efekt, který je na většině českých škol
pořád utopií.

Klíčové závěry analýzy:

  • 85% všech „zkoumaných“ romských žáků bylo v ČR a na Slovensku umístěno
    do speciálních či segregovaných škol.
  • Průměrné výsledky romských žáků (9-15 let) v matematických a čtenářských
    dovednostech a přírodních vědách byly na britských mainstreamových školách
    pouze lehce podprůměrné.
  • Jen malému procentu celé kohorty romských žáků (2-4 procenta) byly
    diagnostikovány speciální vzdělávací potřeby na základě vzdělávacích obtíží
    či znevýhodnění, které jim v porovnání s ostatními dětmi znesnadňují samotné
    vzdělávání či přístup ke vzdělávání. Těmto romským dětem je v Británii
    odpovídající podpora poskytnuta v rámci mainstreamových škol.
  • Žádné z dětí nemělo diagnostikováno takové speciální vzdělávací potřeby,
    které by neuměla naplnit samotná škola hlavního vzdělávacího proudu.
  • Naprostá většina romských žáků sdělila, že v české či slovenské škole
    zažili rasově motivovanou šikanu, nebo nějakou formu verbálního napadení
    jejich ne-romskými spolužáky, či dokonce diskriminační a nerovné zacházení
    ze strany učitelů, kteří byli navíc obviněni, že v několika případech
    používali vůči Romům fyzické tresty.
  • V sedmi britských lokalitách z devíti, ve kterých průzkum probíhal, žáci
    tvrdili, že se v britských školách nesetkali s žádným projevem rasismu a že
    učitelé jsou milí a nápomocní a vždy ochotní jim věnovat čas individuálně.
  • Naprostá většina romských studentů, kteří se zúčastnili rozhovorů,
    tvrdí, že preferuje školu v Británii, protože nabízí rovné příležitosti a
    není zde rasismus a diskriminace
  • Všichni zúčastnění rodiče kladně hodnotili obecnou atmosféru na školách,
    zkušenost jejich dětí, že jsou na škole vítané a že je s nimi rovně
    zacházeno a že zde chybí anti-romský rasismus ze strany ne-romských
    spolužáků a učitelů, se kterým se setkávali v ČR a na Slovensku. Všichni
    také uvedli, že vzdělávání a zaměstnání jejich dětí byly jedním z
    nejsilnějších motivů pro rozhodnutí přestěhovat se do Británie. Mnozí z nich
    si mysleli, že to bude trvat generace, než se vzdělávací praxe a postoje v
    ČR a na Slovensku změní, a mnozí si myslí, že se nezmění nikdy. Všichni
    rodiče věří, že šance jejich dětí na úspěch v životě je v Británii mnohem
    větší.

Celá studie School attainment of Roma pupils: From segregation to integration
je k dispozici ve formátu PDF na
stránkách organizace Equality
.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon