Romské děti: v České republice byly na zvláštní škole, v Británii s přehledem dokončují i školu střední
Britská organizace Equality za podpory Roma Education Fund zpracovala
ojedinělou studii uplatnění romských dětí na britských školách. Výsledky
dokazují, že děti, které český školní systém posílal do zvláštních škol, po
přestěhování do Británie s přehledem vystudují britské školy hlavního proudu i
školy střední.
Analýza s návem "School attainment of Roma pupils: From segregation to
integration" byla zveřejněna minulý týden. Především demonstruje, jak jiný
přístup k dítěti, nediskriminující prostředí a snaha na straně pedagogů a
podpůrných pracovníků dokáže způsobit efekt, který je na většině českých škol
pořád utopií.
Klíčové závěry analýzy:
- 85% všech „zkoumaných“ romských žáků bylo v ČR a na Slovensku umístěno
do speciálních či segregovaných škol. - Průměrné výsledky romských žáků (9-15 let) v matematických a čtenářských
dovednostech a přírodních vědách byly na britských mainstreamových školách
pouze lehce podprůměrné. - Jen malému procentu celé kohorty romských žáků (2-4 procenta) byly
diagnostikovány speciální vzdělávací potřeby na základě vzdělávacích obtíží
či znevýhodnění, které jim v porovnání s ostatními dětmi znesnadňují samotné
vzdělávání či přístup ke vzdělávání. Těmto romským dětem je v Británii
odpovídající podpora poskytnuta v rámci mainstreamových škol. - Žádné z dětí nemělo diagnostikováno takové speciální vzdělávací potřeby,
které by neuměla naplnit samotná škola hlavního vzdělávacího proudu. - Naprostá většina romských žáků sdělila, že v české či slovenské škole
zažili rasově motivovanou šikanu, nebo nějakou formu verbálního napadení
jejich ne-romskými spolužáky, či dokonce diskriminační a nerovné zacházení
ze strany učitelů, kteří byli navíc obviněni, že v několika případech
používali vůči Romům fyzické tresty. - V sedmi britských lokalitách z devíti, ve kterých průzkum probíhal, žáci
tvrdili, že se v britských školách nesetkali s žádným projevem rasismu a že
učitelé jsou milí a nápomocní a vždy ochotní jim věnovat čas individuálně. - Naprostá většina romských studentů, kteří se zúčastnili rozhovorů,
tvrdí, že preferuje školu v Británii, protože nabízí rovné příležitosti a
není zde rasismus a diskriminace - Všichni zúčastnění rodiče kladně hodnotili obecnou atmosféru na školách,
zkušenost jejich dětí, že jsou na škole vítané a že je s nimi rovně
zacházeno a že zde chybí anti-romský rasismus ze strany ne-romských
spolužáků a učitelů, se kterým se setkávali v ČR a na Slovensku. Všichni
také uvedli, že vzdělávání a zaměstnání jejich dětí byly jedním z
nejsilnějších motivů pro rozhodnutí přestěhovat se do Británie. Mnozí z nich
si mysleli, že to bude trvat generace, než se vzdělávací praxe a postoje v
ČR a na Slovensku změní, a mnozí si myslí, že se nezmění nikdy. Všichni
rodiče věří, že šance jejich dětí na úspěch v životě je v Británii mnohem
větší.
Celá studie School attainment of Roma pupils: From segregation to integration
je k dispozici ve formátu PDF na
stránkách organizace Equality.