Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Romské děti a "zvláštní" školy

31. ledna 2012
Čtení na 3 minuty

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

dostává se Vám do rukou již čtvrtá příloha časopisu Romano voďi STOP
diskriminaci. Tentokrát se budeme věnovat zařazování romských dětí do
praktických (dříve zvláštních) škol.

Vzdělání je jedním z hlavních předpokladů zajištění budoucího důstojného života.
Bez vzdělání se velmi těžko hledá práce a když už se nějaká najde, je opravdu
mizerně placená. Zařazení do speciální školy výrazně zmenší možnosti výběru
dalšího povolání.

Proč je tolik romských dětí v praktických školách? Kde je chyba? V systému? V
rodičích? Jak se mohou rodiče vůbec bránit proti zařazení svého dítěte do
praktické školy? To jsou otázky, které se pokusíme na několika stránkách
jednoduše zodpovědět. Ukážeme Vám také příběhy několika dětí, nyní třeba už
dospělých, kterým nějakým způsobem zvláštní škola zamotala život.

Společně s Františkem Kostlánem jsme se
vydali do Ostravy za rodinou Mikových.
Tři ze čtyř dětí Mikových má zkušenost se zvláštní školou, dvě podle rodiny
neoprávněně. V malinkém upraveném bytě nám vyprávěli příběh dnes
jednadvacetiletého Julia, který je jedním z 18 Romů, kterým v roce 2007 Evropský
soud pro lidská práva dal za pravdu a odsoudil Českou republiku za diskriminaci.
Připomenutí případu naleznete v článku na straně 7. Naleznete zde i odpověď na
otázku, jak pro své dítě zajistit co nejlepší vzdělání a vyhnout se
neoprávněnému přeřazení dítěte do praktické školy.

Právě to se stalo Anně Chválové. V dětství měla být zařazena do zvláštní školy,
ale jakoby zázrakem unikla záměru úředníků a dnes patří mezi vysokoškolsky
vzdělané osobnosti. Vystudovala andragogiku, navštěvuje speciální školy a
zjišťuje, proč tam byli malí Romové zařazeni. Mnozí z nich byli podle ní
přeřazeni neprávem. Její příběh, který ukazuje, jak důležitý je postoj a
aktivita rodičů,
si přečtěte na straně 6.

Podle Viktora Pioreckého, odborníka na oblast vzdělávání v Agentuře pro sociální
začleňování v romských lokalitách, se romské děti dostávají do bývalých
zvláštních škol z mnoha důvodů. Často za tím stojí rodiče, kteří mají (zpravidla
oprávněný) pocit, že malá místní škola s malými třídami, kam navíc chodí mnohé
dětí ze sousedství, nabídne jejich ratolesti bezpečnější a pohodlnější
prostředí. Česká školní inspekce na základě šetření provedeném v bývalých
zvláštních školách ale potvrdila, že ačkoliv zákon mluví o tzv. informovaném
souhlasu, „navštívené školy neprokázaly, že by rodičovskou veřejnost dostatečně
informovaly o své orientaci na vzdělávání dětí a žáků se zdravotním postižením a
možných dopadech tohoto vzdělávání pro návazné vzdělávání zdravých dětí“.
Více
se dočtete na straně 5.

I v oblasti vzdělávání Vám může pomoci občanské sdružení ROMEA. Máte-li pocit,
že s Vaším dítětem škola zachází jinak než s ostatními, obraťte se na
antidiskriminační linku sdružení ROMEA tel. 800 307 307.

Právě medializace podobných případů, které v příloze popisujeme, je jednou ze
součástí našeho projektu, který je podpořen grantem z Islandu, Lichtenštejnska a
Norska v rámci Finančního mechanismu EHP a Norského finančního mechanismu
prostřednictvím Nadace rozvoje občanské společnosti. Pokud o nějakém takovém
případu víte, neváhejte a kontaktujte nás buď e-mailem na romea@romea.cz nebo
prostřednictvím bezplatné telefonní linky 800 307 307.

KAM DÁL?


STÁHNĚTE si přílohu Romano voďi – STOP diskriminaci 04 – vzdělávání
(PDF)

Příběh rodiny Mikových: Zvláštní škola spoluutváří romská ghetta



Měla jít do zvláštní školy, dnes má vysokoškolský titul




Protiprávní zařazování romských dětí do “zvláštních” škol: Jak rozetnout kruh




České školství: kam s romskými dětmi?

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon