Ředitelé tzv. romských základních škol v Brně chtějí více peněz
Ředitelé romských základních škol v Brně by na výplaty učitelů měli dostat
víc peněz. Nový dotační program pro školy pravděpodobně vypíše ministerstvo
školství. Podle vedoucího magistrátního odboru školství Martina Jelínka se nyní
program dolaďuje a hotový by měl být v dubnu. Je třeba dořešit například to,
jakou školu za romskou považovat. Brno navrhovalo, aby to byly takové, kde
romské děti tvoří víc než 80 procent žáků, řekl dnes Jelínek ČTK.
Podle ředitelů škol i představitelů radnic brněnských městských částí mají
takzvané romské základní školy finanční problémy. Třídy jsou tam málo naplněné,
jednak proto, že zvládnout pětadvacetičlennou třídu hyperaktivních dětí je pro
učitele obtížné, jednak proto, že rodiče "bílých" dětí své ratolesti z romských
škol odhlašují.
Podle místostarostky Brna-sever Zdeňky Tůmové (ČSSD) tak není výjimkou, že z
třídy o 25 dětech je několik týdnů po začátku školního roku kolektiv se 17, 16
nebo i 12 žáky. Ředitel pak musí třídy slučovat, aby měl na platy, nebo všem
učitelům škrtnout osobní ohodnocení. "Když má škola málo peněz, není na
příplatky a učitele to pak nemotivuje obtížnější podmínky snášet. Migrace tam
(na romských školách) bývá vyšší," potvrdil Jelínek.
Podle něj by dotační titul měl romským školám pomoci, aby učitelům mohly
vyplácet stejné peníze, jako je obvyklé ve stabilně naplněných školách. Díky
standardní výplatě by pak učitelé práci v romských školách nemuseli brát jako
dočasnou do doby, než se naskytne něco lepšího. Pomohlo by to i kvalitě
vzdělávání. "Když člověk učí na takové škole delší dobu, naučí se s dětmi
pracovat. Vzdělávání je pak efektivnější," řekl Jelínek.
V Brně jsou tři základní školy, jimž se přezdívá romské – v Křenové ulici, na
náměstí 28. října a v Merhautově ulici. Brno se na jejich provoz snaží získat
víc peněz už dlouho. Podle politiků je však problém romskou školu a romské dítě
definovat. Do kolonky "národnost" řada Romů vpisuje "česká", zavádějící by podle
Tůmové bylo i pojmenovat školy jako ty pro sociálně slabé nebo sociálně
vyloučené.