28. května 2010 v nočních hodinách došlo v obci Ředhošť k bitce mezi místními
Romy a skupinou obyvatel, která měla údajně rasový podtext. Podle výpovědi
některých svědků začali bitku Romové, podle výpovědi Romů to bylo přesně naopak.
Bitka mnohé zaujala. Zaujala natolik, že se do malé obce začalo sjíždět několik
novinářů a také samozvaných hlídek zrušené Dělnické strany (sice pod jiným
názvem, ale všichni víme, o koho se jedná). Zaujala i mojí maličkost a proto
jsem se nakonec se Zdeňkem Ryšavým a Frantou Kostlánem do malé obce vydal, abych
se pokusil dopátrat podstaty sporu a zjistil, zda se skutečně jedná o rasový
problém, nebo prostou hospodskou rvačku.
Kolegové dokázali vyjednat „rande“ s jedním z hlavních aktérů rvačky a tak jsem
hodinku po příjezdu do obce seděl v obývacím pokoji rodiny, jejichž syn údajně
celou rvačku vyprovokoval. Otec a hlava rodiny nám delší dobu vypravoval o tom,
co všechno ho v obci (za šest let co tam žijí) potkalo. Vypravoval nám o
zkušenostech s místními občany, o tom že syn byl zmlácen sousedem jen proto, že
šel po kraji silnice, napadán byl i místním bezdomovcem – hlídačem. Učitelka ze
školy byla na podnět rodiny vyhozena, neb se projevila jako rasistka. Různá
témata prokládalo vyprávění otřesných zkušeností rodiny v soužití s místní
majoritou, která rodinu vyzývá k odstěhování do Indie, uráží a napadá. Otec
vypadal velmi slušně, stejně slušně vypadala matka a další sourozenec údajného
provokatéra rvačky, domácnost čistá a uhlazená, člověk by se nebál se najíst z
podlahy. Jejich vyprávění ale mělo vždy jednoho a toho samého činitele, za vše
mohou ostatní, syn za nic.
Jednu jejich připomínku jsem ale zcela chápal. O bitce napsal Litoměřický deník,
který ovšem popsal jen jednu verzi, Romů se nikdo na nic nezeptal. Otec rodiny
nakonec musel do redakce deníku zajít, aby se pokusil věc uvést na správnou
míru, dle jeho pohledu.
Nakonec jsem to nevydržel a začal se vyptávat i šestnáctiletého bitkaře, který
si ze rvačky odnesl suvenýr v podobě trestního oznámení. Ptal jsem se na to, jak
je možné, že přijde do restaurace a dostane pěstí mezi oči. Také mi bylo
šestnáct a také jsem viděl svět podobně jako ten chlapec. Jen jsem nenosil
vyzývavý účes a nevypadal jsem jako rapper z MTV, možná to je tím, že byla
trošku jiná doba, přesto jsem důvod napadení nechápal. Zeptal jsem se také na
to, čím se chlapec živí případně, co studuje. Neživí se ničím a na školu se
vykašlal, protože tam byl rasismus, ostatně jako všude jinde. Bitku popsal úplně
opačně, než jí popisuje majorita. Napadený byl on a maximálně se bránil,
útočníka se snažil uklidňovat a v žádném případě nic nevyprovokoval. Do rvačky
se zapojilo více než 30 místních občanů a všichni Romáci byli zbiti. Nakonec se
ještě útočníci nechali ošetřovat lékaři. Snažil jsem se doptat na minulé
konflikty. Vypadlo z něj, že v minulosti několik konfliktů bylo a také se stalo,
že náhodou našel pod stolem mobilní telefon, který majiteli vrátil, přesto ho
obvinili z krádeže a zakázali mu vstup do restaurace. Zvláštní na tom je, že si
vždycky zasedli na něj.
Vlastně nebyl důvod jim nevěřit, ze všech nejdůvěryhodnější mi ale přišla matka
mladého účastníka rvačky.
Později jsme přejeli do domu další romské rodiny, taktéž účastníky rvačky. Tam
jsme dostali v podstatě stejné informace, jen bez detailů o tom, kdo a jak
rvačku vyprovokoval. Většina účastníků rvačky tam totiž přiběhla až ve chvíli,
kdy už se to mlelo. Nutno dodat, že i druhá rodina na mne působila velmi slušným
dojmem, v duchu jsem přemýšlel nad tím, proč jsou v obci takové potíže. Lidé
kteří nás přijali, rozhodně nevypadali jako rváči a rozhodně nevypadali na to,
že by potřebovali vyzývat majoritu k tomu, aby více vydělávali, protože dostanou
vyšší sociální dávky.
Další cesta vedla tak říkajíc na druhou stranu. Nechtěli jsme udělat stejnou
chybu a vyslechnout jen jednu skupinu zúčastněných. Informace které jsme
dostali, se v podstatě téměř shodovaly s informacemi, které jsme dostali od
romských účastníků sporu, jen ve zcela opačném gardu. Vyprávění místních
obyvatel naopak poukazovalo na to, že mladý účastník rvačky je jádrem celého
problému. Byla nám také popsána situace, kdy došlo ke konfliktu uprostřed
silnice. Podle této verze šel zase mladík uprostřed silnice a odmítal uhnout
projíždějícímu vozidlu. Nakonec ještě napadl řidiče, který vystoupil z auta a
kopl mu do auta. Následovaly informace o tom, že romská rodina brala kdesi šrot,
rozebírala sousedům plot a o tom, že mladík často napadá ostatní obyvatele obce.
Padly také náznaky informací o tom, že mladík má potíže s drogami.
Nic jiného jsme vlastně ani nečekali. Jedna strana obviňovala druhou z toho, že
je příčinou celého konfliktu. Všichni svorně tvrdí, že nejsou rasisté a že se
jen brání teroru druhé strany. Výsledkem je lobbing Dělnické strany za vydatné
podpory místního občana s manželkou a změna místní restaurace na klub, což je v
podstatě legální zákaz vstupu romským obyvatelům obce. Nemluvě o napětí mezi
všemi, kdy jedna strana tvrdí, že má obavy z té druhé. Vskutku prekérní situace.
Určitým pokrokem v přístupu k věci mělo být jednání místního zastupitelstva,
které do jednání zařadilo jako jeden z bodů události posledních dnů a samotný
konflikt. Na to nakonec dorazili aktéři obou stran.
Na začátku starosta přečetl dopis místních občanů, kteří Romy plošně označili za
cikánské zločince a doporučili dennodenní kontrolu orgány policie, stejně tak
hygieny a nakonec i kontrolu legálnosti pobytu, taktéž denně. Zbytek dopisu nemá
smysl popisovat, jak trefně poznamenal starosta Ředhoště, vraceli bychom se do
roku 1934. Poté se snesla kritika směřovaná jak na starostu, tak na policii a
romské rodiny. Slovo si vzal také zástupce kritizované části obyvatelstva, otec
mladíka/účastníka rvačky. Ten popsal celou situaci dle svého pohledu, také
upozornil na fakt, že je majoritní obyvatelstvo vyhazuje do Indie a napadá. Když
se osazenstva ptal, kam se mají odstěhovat, když tu mají domov, začal na něj
jeden z místních pokřikovat, že má táhnout do Indie. Ten samý člověk později
přidal i další spršku rasistických nesmyslů, ostatní zase vyzývali starostu k
tomu, aby Romovi sebral slovo, přestože se na začátku dohodli, že nebudou
příspěvky jednotlivých občanů limitovat časem. Přestože jej nakonec nechali
domluvit, romská rodina ke škodě věci odešla. Další příspěvky byly popisy všech
jednotlivých konfliktů a připomínek místních občanů k soužití a všeobecná
kritika postupu policie. Velitel Litoměřické policie má pravděpodobně o čem
přemýšlet, pravdou ovšem je, že osazenstvo nechtělo pochopit základy policejní
práce, stejně jako jistá část obyvatelstva nechápala (či spíše nechtěla chápat)
námitky starosty a některých obyvatel k přítomnosti Dělnické strany v Ředhošti.
Když starosta vyhlásil přestávku, šel jsem zpovídat i jeho. Rozhovor mi odmítl
neb nemá dobré zkušenosti s tiskem, na mou poznámku o tom, že jako jádro celého
konfliktu vidím onoho mladíka, však poznamenal cosi o mé inteligenci. Tím jsem
vlastně naznačil, jaký jsem si udělal z celé „rasové války“ obrázek. Ten kdo
rasismus za každou cenu hledá, si jej jistě najde. Já jsem však dostal dojem, že
se o rasismus jako takový nejedná. Myslím si, že jde ale o problém jednoho
mladíka, kterého neumí dostatečně rázně zpacifikovat jeho otec, který se jej
snaží za každou cenu bránit na místo toho, aby mu dal pár facek. Pár rasistů
(kteří v obci skutečně jsou, ne že ne.. projevili se dostatečně hlasitě) versus
jeden mladík (na něhož si ovšem stěžuje většina obyvatel obce) a co se neděje.
Strhne se hromadná rvačka, schází se policie, zastupitelstvo, Dělnická strana,
novináři… statisíce za policejní asistenci při sobotní akci Dělnické strany se
vyhodily oknem. Stačí přidat informace o tom, že Romové křičeli cosi o tom, že
gádžové mají makat více, aby měli Roma vyšší sociální dávky a kauza je na světě.
Jak jsem už napsal, rasismus jsem nenašel. Našel jsem přesně to, co jsem popsal
o odstavec výše. Jen se divím, kam až může podobná situace dojít. Nadarmo se
neříká cosi jako „škoda facky, která padne vedle“ někde to holt platí asi
dvojnásob.
KAM DÁL?
Rasové napětí v Ředhošti: Petice, zasedání zastupitelstva a nejasnosti okolo rvačky
Extremistická DSSS zneužila napětí v Ředhošti, vyslala tam samozvané občanské
hlídky
Policie vyšetřuje jako výtržnictví hospodskou rvačku v Ředhošti