Provokativní kampaň Udělej něco! odstartuje 5. listopadu koncertem Gipsy.cz v Chanově
Již tuto středu začíná v mosteckém Chanově kampaň Udělej něco!, která se jako
první svého druhu zaměřuje především na Romy ze sociálně vyloučených lokalit.
Cílem kampaně, kterou připravilo občanské sdružení ROMEA, je vytrhnout tuto
sociální skupinu z letargie a deprese, v níž se již řadu let nachází.
Kapela Gipsy.cz kampaň odstartuje nejenom koncertem v kulturním domě Chanov,
ale i dopoledním workshopem pro děti ze základní školy v rámci něhož se
například uskuteční soutěž v beatboxu. Vítěz soutěže se poté představí v průběhu
večerního koncertu.
Na odpoledne organizátoři naplánovali autogramiádu kapely. Doprovodnou akcí
zahajovacího dne kampaně bude dárcovství kostní dřeně realizované ve spolupráci
s Českým národním registrem dárců dřeně.
TVÁŘE KAMPANĚ |
Radek Banga, frontman skupiny Gipsy.cz >>> podívejte se na vizuál |
Jarmila Balážová, absolventka Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, novinářka, předsedkyně občanského sdružení ROMEA >>> podívejte se na vizuál |
David Beňák, absolvent Vyšší odborné školy sociálně právní a Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, vedoucí Odboru sociálních věcí a zdravotnictví na Praze 14 >>> podívejte se na vizuál |
Denisa Demeterová, absolventka oboru sociální vychovatel a herečka (např. Indián a sestřička, Zdivočelá země, El paso) >>> podívejte se na vizuál |
Hlavními tvářemi kampaně jsou čtyři úspěšné osobnosti, na jejichž příkladě
chtějí organizátoři, občanské sdružení ROMEA, ukázat na možnost volby každého z
nás, kým budeme, jak budeme okolím vnímáni a jak se ve společnosti budeme cítit.
"Podle mě všechny mé úspěchy jsou jistě dosažitelné i pro další Romy jen
musejí mít odvahu využít nabízených příležitostí a zároveň ale musí počítat s
tím, že nic není zadarmo," uvedl jeden s představitelů Kampaně David Beňák,
absolvent Vyšší odborné školy sociálně právní a Filozofické fakulty Univerzity
Karlovy, vedoucí Odboru sociálních věcí a zdravotnictví na Praze 14.
"Za to, kde jsem, nyní vděčím nejvíce svojí mámě. Byla to ona, kdo držel
dozor nad mým vzděláním. V tom ale nevidím rozdíl mezi gádžy a Romy. V tomto
případě se etnické rozdíly smazávají. Každý rodič by měl přeci pro své děti
chtít jen to nejlepší. Tím, že máte doma kvalitní zázemí, máte velkou šanci, že
se z vás stane člověk, který se dokáže orientovat a prosadit ve většinové
společnosti – tak se vám otevírají dveře do světa," dodala Denisa Demeterová,
kterou lidé znají z filmu Indián a sestřička a nyní se objeví i v seriálu
Zdivočelá země.
Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách nyní společně s
lokálními partnery pracuje ve 12 městech, kde jejím cílem je zejména zlepšení
neuspokojivé situace tamních romských obyvatel. Má-li být pomoc zvenčí úspěšná a
změna stavu romských obyvatel dlouhodobě udržitelná, je mimo jiné závislá na
aktivním přístupu jednotlivých Romů a jejich skutečné motivaci. Přičemž mnozí
Romové žijící v sociálně vyloučených lokalitách v sobě tuto touhu musí mnohdy
znovuobjevit. Právě o podnícení chuti Romů se snaží kampaň Udělej něco! Bylo by
bláhové domnívat se, že jedna kampaň povede ke zlepšení špatného stavu mnohých
romských lokalit v ČR. Může však jednotlivce popíchnout, vyprovokovat k
zamyšlení a být tak impulsem ke změně.
V celkem šesti městech (Brno, Břeclav, Praha, Přerov, Most, Ústí nad Labem)
budou v nejbližších dnech k vidění vizuály kampaně v prostředcích MHD, na
odborech sociálních věcí příslušných městských úřadů, spot kampaně pak ve
vybraných regionálních televizích a internetových stránkách.
Vizuální stránka kampaně vznikala ve spolupráci s grafikem Jiřím Arbe
Miňovským a fotografem Jaro Vackem.
Projekt je financován Úřadem vlády ČR v rámci Kampaně proti rasismu 2008.