Otevřený dopis členů týmu NAPIV premiéru Nečasovi a ministru Dobešovi
Více než padesát odborníků vystoupilo z pracovní skupiny, jejímž úkolem
bylo připravit na ministerstvu školství plán na zlepšení vzdělávání
znevýhodněných dětí. Hlavním důvodem, proč k tomuto přistoupili, bylo,
že ministr školství Josef Dobeš (VV) podle nich tomuto tématu nevěnuje
dostatek pozornosti a nekoná žádné konkrétní kroky na podporu romských
nebo postižených žáků. Shodli se na tom odborníci z různých organizací.
Pracovní skupinu se rozhodli opustit členové organizací, jako je česká
pobočka Amnesty International, Člověk v tísni, IQ Roma servis a další, či
také zástupci např. Pedagogické fakulty UK v Praze.
O svém rozhodnutí informovali v otevřeném dopise ministra školství
Josefa Dobeše a premiéra Petra Nečase. Mimo jiné v něm uvádějí, že od
jejich jmenování do skupin nastaly na ministerstvu procesní i personální změny,
kvůli kterým se Národní akční plán inkluzivního vzdělávání (NAPIV)
neplní v předpokládaném smyslu, hloubce a rozsahu.
Součástí otevřeného dopisu je i podrobné vysvětlení důvodů, které
vedly odborníky k rozhodnutí opustit pracovní skupinu. Celé znění dopisu Vám
přináší server Romea.cz níže.
OTEVŘENÝ DOPIS PŘEDSEDOVI VLÁDY PETRU NEČASOVI A MINISTROVI ŠKOLSTVÍ
JOSEFU DOBEŠOVI
Vystoupení členů pracovních skupin k naplňování Národního akčního
plánu
inkluzivního vzdělávání
Vážený pane předsedo vlády, vážený pane ministře,
obracíme se na Vás jako členové pracovních skupin jmenovaných
Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen MŠMT), které byly ustanoveny na jaře
roku 2010 za účelem naplňování Národního akčního plánu inkluzívního vzdělávání (dále
jen NAPIV), dokumentu
schváleného vládou ČR dne 15. března 2010 usnesením č. 206.
Od doby jmenování expertů do pracovních skupin došlo v resortu školství k
celé řadě procesních i personálních změn, které vedou k tomu, že plnění NAPIV se
neuskutečňuje v předpokládaném smyslu, hloubce a rozsahu, čímž Česká republika porušuje
závazky, které pro ni vyplývají z mezinárodních úmluv i z rozsudku Evropského
soudu pro lidská práva. Za současných podmínek nemůžeme jako členové pracovních skupin očekávat,
že vzdělávací politika skutečně povede k maximálnímu úspěchu každého
jednotlivce při naplňování jeho individuálních vzdělávacích potřeb ve školách hlavního
vzdělávacího proudu. Pod stávajícím vedením MŠMT se inkluzivní vzdělávání stále zřetelněji
stává pouhou rétorikou, jejímž smyslem je uklidňování mezinárodního společenství,
nikoliv dosažení skutečné proinkluzivní reformy českého školství. Za této
situace nám nezbývá než z pracovních skupin NAPIV vystoupit.
Důvody našeho vystoupení jsou podrobněji rozvedeny v příloze tohoto
dopisu. Chceme Vás však současně ubezpečit, že opravdová inkluze všech dětí v českém vzdělávacím
systému zůstává naším cílem i nadále. Rádi budeme spolupracovat při plnění
NAPIV prostřednictvím jiných, efektivněji řízených platforem.
S pozdravem
vystupující členky a členové NAPIV:
Mgr. Pavla Baxová, Rytmus, o.s.
Mgr. David Beňák, člen Rady vlády pro záležitosti romské menšiny a
vedoucí Odboru
sociálních věcí a zdravotnictví, ÚMČ Praha 14
PaedDr. Ivana Brtnová Čepičková, Ph.D., Pedagogická fakulta, Univerzita J.
E. Purkyně
Mgr. Michal Čermák
Jan Černý, Člověk v tísni, o.p.s., Programy sociální integrace
Mgr. Zuzana Durajová, Centrum advokacie duševně postižených (MDAC), Liga
lidských práv
Bc. Tomáš Habart, Člověk v tísni, o.p.s., vzdělávací program Varianty
Mgr. Patricie Hanzlová, Drom, romské středisko
Mgr. Petra Hlavničková, META o. s. – Sdružení pro příležitosti mladých
migrantů
Drs. Dáša van der Horst, Amnesty International Česká republika, o. s.
Martina Horváthová, Slovo 21, o.s.
Mgr. Gabriela Hrabaňová, Úřad vlády České republiky
Daniel Hůle, Člověk v tísni, o.p.s., Programy sociální integrace
Mgr. Eva Janebová, Ph.D.. Katedra pedagogiky, FF UK
Katarína Klamková, ředitelka, IQ Roma Servis
Mgr. Petra Klingerová, Člověk v tísni, o.p.s., Programy sociální integrace
Mgr. Richard Kořínek, Člověk v tísni, o.p.s., Programy sociální integrace
Mgr. Pavel Košák, Člověk v tísni, o.p.s., vzdělávací program Varianty
Mgr. Eva Košatková, Úřad vlády České republiky
PhDr. Renata Köttnerová, (členka Rady vlády pro záležitosti romské menšiny
a krajská
koordinátorka pro romské záležitosti Olomouckého kraje)
Mgr. Lenka Kurová, členka Rady vlády pro záležitosti romské menšiny a ředitelka
nízkoprahového zařízení pro děti a mládež organizace o. s. Začít spolu
Mgr. Adéla Lábusová, Člověk v tísni, o.p.s., vzdělávací program
Varianty
Ilona Labuťová, Národní institut pro děti a rodinu
Mgr. Klára Laurečníková, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
Bc. Jindra Marešová, Amnesty International Česká republika, o. s.
Dr. Dana Moree, Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze
Mgr. Petra Morvayová, Ph.D., Pedagogická fakulta, Univerzita J. E. Purkyně
Mgr. Tomáš Nikolai, Centrum klinických neurověd,1.LF UK a VFN
Mgr. Bc. Lucie Obrovská
Mgr. Iva Pikalová, Liga lidských práv
Mgr. Viktor Piorecký, Agentura pro sociální začleňování v romských
lokalitách
Doc. PhDr. Věra Pokorná, Director Cogito – Centrum kognitivní edukace
RNDr. Pavla Polechová, CSc.
Mgr. Lukáš Radostný, META o. s. – Sdružení pro příležitosti mladých
migrantů
Mgr. Filip Rameš, Nadace Open Society Fund Praha
prof. PhDr. Karel Rýdl, CSc., prorektor pro vzdělávání a záležitosti
studentů, Univerzita
Pardubice
PhDr. Arnošt Smolík, PhD. Pedagogická fakulta, Univerzita J.E. Purkyně
PhDr. Jana Stará, PhD., Pedagogická fakulta UK v Praze, Doc.
Mgr. et Bc. Roman Stružinský, Speciální základní škola a Speciální mateřská
škola, Děčín
Mgr. Zdeněk Svoboda, Ph.D., Pedagogická fakulta, Univerzita J.E. Purkyně
Bc. Martin Šimáček, Agentura pro sociální začleňování v romských
lokalitách
Mgr. Monika Tannenbergerová, Dis., Liga lidských práv, Vzdělávací institut
ochrany dětí
PhDr. Kristýna Titěrová, META o. s. – Sdružení pro příležitosti mladých
migrantů
Mgr. et Bc. Jiří Trunda, Centrum školského managementu, Ped. fak. UK v Praze
Mgr. Iva Uzlová, Rytmus, o.s.
Veronika Vaňková, vedoucí pedagogického programu, IQ Roma servis
Mgr. Zuzana Vodňanská, META o. s. – Sdružení pro příležitosti mladých
migrantů
Mgr. Simona Wachsbergerová, Drom, romské středisko
Příloha
Důvody vystoupení členů ze struktury NAPIV:
NESCHOPNOST STÁTU DOSTÁT ZÁVAZKU ZAJIŠTĚNÍ SYSTÉMU INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Česká republika je v tuto chvíli vázána mezinárodními závazky k
realizaci proinkluzivních změn, které by snížily selektivitu vzdělávacího systému a mimo jiné
zlepšily postavení a příležitosti dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Konkrétně
jde o požadavky vyplývající z rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a
ostatní v. Česká republika, jejichž splnění monitoruje Výbor ministrů Rady Evropy. Dále je
ČR vázána Úmluvou o právech osob se zdravotním postižením. V obou případech hrozí
České republice sankce a mezinárodní ostuda v případě neplnění těchto závazků a
nezavedení proinkluzivních změn v českém školství. MŠMT však může jako jedinou
aktivitu ve smyslu těchto požadovaných změn vykázat čistě formální ustavení NAPIV, který
dodnes nemá žádné konkrétní a měřitelné výstupy.
MANAŽERSKÉ SELHÁNÍ VEDENÍ REZORTU ŠKOLSTVÍ
Plénum NAPIV, čítající více jak stovku externích expertů i pracovníků
MŠMT, pověřených koordinací prací na NAPIV, bylo poprvé svoláno na jednání dne 28. června
2010. Na této ustavující schůzi byla představena struktura pracovních skupin, do nichž
se následně experti zařadili, a systém komunikace jak mezi pracovními skupinami, tak i mezi
externími experty a interní koordinační skupinou. Realizace NAPIV mohla být započata. Pod
novým
vedením se však MŠMT odmlčelo.
Další a zatím poslední jednání bylo svoláno až na 28. ledna 2011, což
časově odpovídalo sílícímu mediálnímu zájmu a tlaku ze strany mezinárodních institucí,
které se dožadovaly
zavedení proinkluzivní reformy českého školství s ohledem na mezinárodní
závazky ČR. Na
lednovém jednání byla překvapivě a ve stručnosti sdělena rámcová představa
MŠMT o nové
struktuře a novém personálním obsazení NAPIV. Tyto změny byly předmětem
kritiky
mnohých členů NAPIV přímo na místě i v následné komunikaci se zástupcem
MŠMT.
Zdrženlivému až odmítavému přístupu MŠMT k této agendě odpovídá také
personální
politika úřadu. Koncepci inkluzivních změn zpracovával dříve pracovní tým
působící na
Odboru rovných příležitostí ve školství. Tento odborný tým a nositel myšlenky
inkluzivního
vzdělávání byl zčásti rozpuštěn, další lidé odešli kvůli nesouhlasu
se zmíněnými kroky.
MŠMT v tomto období několikrát naznačilo "rekonstrukci" týmu pro
NAPIV. Přes všechny
rostoucí obavy pokračovaly některé pracovní skupiny v dílčích úkolech.
Zároveň opakovaně
a bez výsledku žádaly ministerstvo o vyjasnění cílů, zadání úkolů a
časový harmonogram.
Namísto odpovědí však postupně vycházely najevo informace, které
ukazovaly na
nepochopení myšlenky NAPIV. Cílem NAPIV je především uspokojování vzdělávacích
potřeb každého jednotlivce, nikoli zachování institucí a segregujícího
systému.
Potvrzením rekonstrukce týmu pro NAPIV a vzniku paralelní struktury je například
tisková
zpráva MŠMT ze dne 28. 3. 2011: "Dochází k transformaci odborných
externích pracovních
skupin, které byly za účelem plnění NAPIV ustanoveny skupinou VI. MŠMT v
minulém
období (v polovině roku 2010). Členové těchto skupin budou v případě potřeby
oslovováni ke
spolupráci samotnými odbory MŠMT v návaznosti na téma, které dané odbory
MŠMT při
naplňování cílů NAPIV řeší. O průběžných krocích v rámci plnění
bude široká laická i
odborná veřejnost informována prostřednictvím webu MŠMT."
Další jasnou informací o vytvoření souběžné struktury NAPIV je odpověď
ministra školství ze
dne 30. března 2011 na dopis členů pracovní skupiny NAPIV Právo a
legislativa, v níž
ministr uvádí: "(…) kroky jsou realizovány s nově ustavenou úzkou
meziresortní skupinou
odborníků a analogickou pracovní skupinou vnitroresortní". Členové oficiální platformy NAPIV jmenovaní MŠMT však nebyli o vytváření
"paralelního týmu NAPIV" informováni.
OBSAHOVÉ SELHÁNÍ SMĚROVÁNÍ NAPIV
Současné vedení resortu nesprávně uvádí, že byl NAPIV jednostranně zaměřen
na děti se
sociálním znevýhodněním a opomíjel ostatní cílové skupiny jako děti se
zdravotním
postižením či znevýhodněním. Touto argumentací vysvětluje chystané a
realizované změny
v pojetí NAPIV.
NAPIV je však koncipován jako systémová změna týkající se každého účastníka
vzdělávání,
ne vybraných jedinců. Naopak právě změna struktury expertních skupin navržená
v lednu
2011 odpovídá zastaralému, tzv. medicínsky orientovanému pojetí inkluze
(definovanému
jednotlivými typy postižení). Takto postavený současný model NAPIV posouvá
původní
strukturu zcela mimo rámec konceptu inkluzivního vzdělávání, které má směřovat
k tomu,
aby se každému dítěti dostala taková podpora, jakou s ohledem na své
individuální
vzdělávací potřeby potřebuje.
ZÁVĚR
Za čtyři měsíce vyprší České republice lhůta pro podání první zprávy
Výboru OSN pro práva
osob se zdravotním postižením, v níž bude muset popsat kroky, které stát
učinil směrem
k implementaci Úmluvy o právech lidí se zdravotním postižením. Postup,
který Česká
republika zvolila ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání, se nutně odrazí i
v této zprávě,
případně v alternativních stínových zprávách, které mohou podávat
ostatní subjekty státní či
nestátní povahy. Kroky, jež byly za poslední měsíce učiněny v rezortu
Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy, jdou proti mezinárodním závazkům, jež Česká
republika svou
ratifikací Úmluvy přijala. Navíc nevůle státu pokračovat v naplňování
závazku k zajištění
inkluzivního systému může vést k tomu, že Česká republika bude v
budoucnu za své
počínání opět odsouzena mezinárodními orgány, podobně jak tomu bylo v případu
D. H. a
ostatní proti České republice před Evropským soudem pro lidská práva.
Stávající NAPIV je pouhým formalismem a my nechceme toto řešení dále
legimitizovat.
Raději chceme naznačit naši nespokojenost se současnou situací vystoupením
z této
struktury. Zároveň deklarujeme připravenost spolupracovat s rezortem školství
v okamžiku,
kdy bude státní správa chtít hledat skutečné řešení transformace
selektivního vzdělávacího
systému na systém inkluzívní.