Nové strany k romské tématice
Jen pár měsíců před červnovými volbami do Evropského parlamentu (EP) se
najednou roztrhl pytel s novými stranami a kandidátkami. Zajímavé je, že skoro
všechny vznikají v prostředí politické pravice, kde po neúspěchu v krajských
volbách na podzim 2008 začaly ideové i osobní spory, štěpení a přejmenovávání
stran. K volbám do EP a jejich souvislosti s Romy se v RH ještě vrátíme, v
únorovém čísle nás zatím zajímalo, jak tyto nově vzniklé či staronové strany
pohlížejí na romskou tématiku.
Žádnou dopověď nezaslal Vladimír Železný, dosavadní poslanec EP za Nezávislé
demokraty, který nyní začal organizovat českou odbočku celoevropské strany
Libertas.
Dosud nereagoval ani Jaromír Štětina, současný senátor za Stranu zelených, který
se však s touto stranou při volbách do EP rozloučil a do Bruselu a Štrasburku by
rád pronikl v čele nově ustaveného hnutí Starostů a nezávislých, které podle
svých slov chce oslovit hlavně „zklamané voliče zelených a lidovců“.
Nereagovala asi strana Liberálové, vzniklá před časem z někdejší Liberálně
reformní strany (LIRA). Ta v předposledních krajských volbách získala společně v
koalici se Stranou zelených 3 krajské zastupitele v Brně, v „evropských“ volbách
však už bude kandidovat samostatně.
Nemyslím, že by představitelé těchto tří stran neměli k romské menšinové
problematice co říct. Ať už byly Železného kšefty a kličkování před zákonem
jakékoliv, prosadil do vysílání TV NOVA černošského hlasatele a sám patří k
židovské, kdysi pronásledované menšině, Štětina i Liberálové zase spolupracovali
aspoň částečně na lidskoprávní tematice se svými zelenými spojenci. Snad se tedy
ještě ozvou.
Naproti tomu obsáhlé odpovědi zaslali Romano hangos představitelé zbývajících
dvou nových stran: Současná poslankyně EP a zakladatelka Evropské demokratické
strany (EDS) Jana Hybášková, zaměřující se hlavně na liberální voliče a David
Hanák, která se ozval jako jeden ze šesti členů přípravného výboru Strany
svobodných občanů (SSO), těšící se přízni prezidenta Václava Klause a usilující
o hlasy odpadlíků z ODS. Jak čtenář sám posoudí, i když se EDS a SSO hlásí k
pravici, jsou odpovědi jejích představitelů téměř protikladné:
Stáže v Bruselu pro romské studenty
Romano hangos občas pročítám a s vašimi čtenářkami a čtenáři se ráda podělím o
svůj názor, ale nezastírám, že jsem silně ovlivněná prací a názory mého manžela
Ivana Gabala. Často se o těchto věcech bavíme. Vím poměrně hodně o současné
nedobré situaci, jak ji ukázala studie zpracovaná firmou mého muže. A bohužel
vím také o neuspokojivém stavu vládních pokusů o řešení.
Jsem poslankyně EP a EDS se zaměřuje přednostně na evropskou politiku. Ale přeci
jen mi to nedá, abych se nezmínila o domácí situaci. Velice mne mrzí, že
zhavaroval projekt autonomní agentury, která by nabízela kvalifikovanou pomoc a
podporu obcím a městům v boji se sociálním vyloučením. Neúspěch agentury
považuji za selhání a nadále věřím, že se nepromění v kapitulaci české vlády
před tímto vážným problémem.
V EP také spolupracuji s maďarskou poslankyní Livií Jaroka, mimořádně
talentovanou, vzdělanou, energickou a nebojácnou Romkou. A musím říci, že Livia
opravdu umí parlamentem zahýbat. Podpořila jsem její rezoluci, v níž nastolila
problém prasečína na pietním místě v Letech u Písku, a byla jsem ráda, že do EP
přijel tuto věc osobně vysvětlit Karel Holomek, kterého jsem měla čest podpořit.
Za užitečnou považuji i nedávnou evropskou konferenci o problematice Romů v
Bruselu. To, že EU poskytla platformu pro setkání organizací a lidí, kteří v
této oblasti pracují, byl dávný nápad mého muže, kterého se ujal tým komisaře
Špidly. Konference nakonec byla více oficiální než pracovní, ale její další
pokračování by mohlo být víc pracovní a nejen politické. Ale to, že se EU
přihlásila k problému a uznala potřebu jeho řešení, je dobrý krok kupředu.
Myslím, že větší by mohl být tlak Evropské komise (EK), aby země, které mají
početné romské menšiny, věnovaly část strukturální pomoci na integraci a
zlepšení vzdělávacích a pracovních příležitostí Romů. Jsem si vědoma, že v každé
zemi je situace jiná a vyžaduje zvláštní postup, ale unijní peníze mají váhu,
jsou orientované na projekty a integrace romských spoluobčanů do společnosti je
významný projekt. Chci se na tuto věc dotázat v EK ještě před volbami, protože
vím, že se na této myšlence pracuje. A ráda bych v tomto tlaku pokračovala,
budu-li zvolena, i v příštím období.
Na závěr bych ráda poprosila Romano hangos o radu i pomoc. Domnívám se, že by
romské středoškoláky mohla zajímat návštěva EP, aby viděli, jak pracujeme. A
myslím, že by to pro ně mohl být i podnět k tomu, aby se to důležité o EU
naučili. Co kdybychom udělali soutěž pro romské studentky a studenty a vítězové
by navštívili EP? Nepomohla by mi redakce?
A ještě jedna věc, nejraději ve spolupráci s vaším časopisem nebo dalšími
romskými médii: Ráda nabídnu možnost parlamentní stáže romským vysokoškolským
studentkám a studentům, u mne, v mém týmu v Bruselu. Nejlépe pro ty, kteří se
zaměřují na právo nebo evropská či zahraniční studia. Jen ale předesílám, že v
mojí kanceláři se opravdu nikdo nenudí. Je třeba i cizí jazyk a schopnost
vydržet tempo. Najde se tedy studentka nebo student, kdo si troufne a s naší
pomocí to zkusí? Jistě ano. Prosím tedy redakci o zprostředkování a pomoc ve
vyhledání adeptů.
Jana Hybášková, autorka je předsedkyní Evropské demokratické strany a poslankyně Evropského
parlamentu.
Romové a svoboda západní civilizace
Otázka zní: Je vůbec možné k romské otázce zaujmout nějaké stanovisko odlišné od
převládajícího lidskoprávního směru myšlení, aniž by byl takový jedinec označen
za rasistu? Benjamin Kuras napsal v jedné odpovědi, že u případných nových
emigrantů má být požadována loajalita vůči státu, do kterého vstupují. Jsem
přesvědčen, že ona minimální loajalita má být vyžadována i vůči českým občanům,
ať bílým, černým či fialovým. K této loajalitě patří, že umí česky, dodržují
základní hygienické návyky a pravidla soužití. Nemůžeme, ba nesmíme nikomu
přesně stanovovat jeho životní styl, oblečení a typ chování. Přesto v západní
civilizaci existují základní pravidla platná pro všechny, jako je úcta k
soukromí a respekt před soukromým majetkem. Na těchto pravidlech je západní
civilizace vystavěna. Pokud někdo ve 4 ráno budí sousedy svým hlukem, pak ti
mají právo na ochranu. A stát má povinnost tuto ochranu poskytnout.
Pokud je někomu trvale znečišťována chodba lidskými výkaly, má právo být vůči
takovým činům ochráněn. Pokud je někdo okraden, má taktéž právo na ochranu. Mezi
základní lidská práva prostě patří ochrana soukromí a majetku!
Nikdo nemá právo Romům diktovat jejich životní styl. To je jejich věc, jejich
život a jejich osud. Na druhé straně nikdo nemůže po ostatních občanech chtít,
aby tolerovali ničení svého majetku a soukromí či zvýhodnění někoho jen na
základě rasy či etnicity. To je rasismus naruby.
Naše Strana svobodných občanů má v záhlaví tři slova: Svoboda – Zodpovědnost –
Spravedlnost. Jinými slovy: Každý má právo na své svobodné rozhodnutí, musí však
za něj nést zodpovědnost. Musí se smířit s tím, že takový čin bud spravedlivě
ohodnocen nezávislým soudem, pokud překročí zákonné meze. Nikomu nelze dávat
žádné „extra buřty“ jen proto, že je „jiný“. Nikomu nesmí být bráněno, aby
„jiným“ byl, pokud za tuto volbu ponese následky.
Jsem přesvědčen, že toto je jediný reálný přístup k romské otázce, a že se každý
normální člověk, jenž ctí pravidla západní civilizace, nemusí takového přístupu
bát.
Jsem pro, aby romské organizace dostaly dotace na svoji činnost, stejně jako
organizace menšiny polské, vietnamské, slovenské atd. Ale nic víc a nic méně.
Jsem přesvědčen, že máme pomáhat slabým a chudým. Nemusí to však dělat nutně
stát, a pokud již ano, tak pro všechny slabé a chudé a ne jen pro ty, co si to
vykřičí na úřadech s argumentem, že jsou rasově znevýhodňováni.
Máme pomáhat jen těm co si chtějí hlavně pomoci sami. Ani čert ve Werichově
pohádce neuměl pomoci sedlákovi s alkoholismem, když sedlák sám nechtěl. Jak to
máme udělat my, kteří nevládneme nadpřirozenou silou jako čerti?
David Hanák
Autor, podnikatel, je členem přípravného výboru Strany svobodných občanů.
Text vyjde v listu Romano hangos / Romský hlas 2-2009 na
http://www.srnm.cz