Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Nevracejme do škol diskriminaci

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Debatu o potřebné a žádané reformě českého základního školství opět rozvířily
tři nové události. První rozruch vyvolala analýza organizace Amnesty
International. Ta zopakovala několik let známý a mnohými výzkumy potvrzený fakt,
že romským dětem je v ČR upíráno rovné právo na vzdělání jejich posíláním do
škol pro mentálně postižené či do škol s absolutní převahou romských dětí.
Druhou událostí je otevřený dopis dvou ředitelů základních škol praktických
(tedy právě těch pro žáky s mentálním postižením) ministryni školství, ve kterém
kritizují ministerstvo za snahu tuto situaci měnit. Poslední událostí byla
reportáž České televize, která skrytou kamerou usvědčila jednu z brněnských
základních škol z diskriminace při zápisu prvňáčků.

NEPŘEHLÉDNĚTE


Tyhle školy nejsou pro Romy


MF DNES: Jsi Rom, půjdeš do zvláštní

Všechny děti, i ty romské, mají právo na nediskriminující přístup k
plnohodnotnému vzdělání. Řešení leží podle většiny evropských odborníků ve
směřování k systému, který udržuje až na výjimky všechny děti v hlavním
vzdělávacím proudu. Jde o to, aby všechny děti docházely pokud možno do běžných
tříd. Dětem, které to potřebují, mají školy zajistit dostatečnou podporu k
vyrovnání hendikepů způsobených zdravotním postižením, sociálním znevýhodněním
(včetně nedostatečné předškolní přípravy), kulturní odlišností, či naopak
zvláštním nadáním. S potřebnou kvalitní podporou je takové dítě ostatními
motivováno k růstu, zatímco oni sami se učí tolerovat jinakost a zacházet s ní.
Z toho tak mohou profitovat všechny děti.

Ministerstvo školství se k tomuto takzvanému inkluzivnímu typu vzdělávání
přihlásilo za ministra Lišky. Sice "shora", ale přesto směřuje české školství
dobrým směrem.

Autoři zmíněného dopisu ředitelů se však snaží problém otáčet naruby a
napadají přitom nositele potřebných změn. Jejich výroky jsou plné tradičních
mýtů, překrucování a nepochopení smyslu a cíle vzdělávání vedoucího k
začleňování dětí s různými druhy hendikepu. Reakce těchto lidí odráží také
pochopitelnou obavu o vlastní budoucnost. Obávají se, že jejich speciální
instituce přestanou být potřebné. Tyto obavy však nemohou být důvodem pro
pokračující diskriminaci. Právo všech dětí na plnohodnotné vzdělání, které v
praktické škole nezískají, je podstatnější.

Otevřený dopis je zavádějící ještě v jedné rovině. Prezentuje konflikt jako
střet laiků, kteří problému nerozumí, s opravdovými odborníky z praxe. Tím
zpochybňuje odbornost stovek pedagogů, speciálních pedagogů a psychologů, kteří
úspěšně realizují řadu protidiskriminačních opatření (o desetitisících úspěšných
praktiků v jiných zemích nemluvě). K inkluzivnímu vzdělávání se přitom hlásí
například Evropská asociace pro rozvoj speciálního vzdělávání a většina
západních akademických autorit.

Namísto návratu zpět je třeba podpořit školy a specialisty, kterým se
zavádění inkluzivních opatření daří, a také ministerstvo školství v jeho snaze
tento směr zaklínit do plánů rozvoje českého školství.

KAM DÁL?


Tyhle školy nejsou pro Romy


MF DNES: Jsi Rom, půjdeš do zvláštní

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon