Nejvýznamější romská média se účastní konference UDIVERSUM
V Praze začal týden mediální různorodosti UDIVERSUM, který se koná pod
záštitou Syndikátu novinářů ČR a potrvá až do 20.12. Akce si klade za cíl nejen
seznámit veřejnost s existenci celé řady médií mimo komerčně úspěšný či
veřejnoprávní „mainstream“ a otevřít perspektivu těchto zdánlivě okrajových
témat, ale především nastolit dosud v České republice jen málo reflektované téma
mediální diverzity.
V rámci odborné mediální konference, která celý týden zahajuje, se prezentují
i nejvýznamnější romská média. Občanské sdružení ROMEA představí v Praze
vydávaný měsíčník Romano voďi, server Romea.cz a první romskou internetovou
televizi v ČR ROMEA TV. Společenství Romů na
Moravě n akonferenci propaguje v Brně vydávaný čtrnáctideník Romano hangos.
Představy, jaké máme o minoritních či vyhraněných socio-kulturních skupinách
ve společnosti jsou často vytvářeny spíše tím, co jsme se o těchto lidech
dozvěděli zprostředkovaně, než přímou osobní zkušeností. To, co si myslíme o
cizincích a cizinkách, menšinách, přistěhovalých, zdravotně postižených, lidech
nad 50 let či například i o ženách je často zásadně ovlivněno jejich mediálním
obrazem.
"Mediální rutina, komerční a globální tlaky či rostoucí důraz na okamžitou
aktuálnost a jakousi obecnou relevanci často zkreslují a zplošťují obraz
společnosti, jenž média zprostředkovávají. Řada společenských skupin, jež v
médiích nenalézá odraz své kultury a každodennosti (např. národnostní a etnické
menšiny, senioři/ky, lidé se zdravotním postižením, ženy, GLBT komunita,
hudební, výtvarné a další nekonformní subkultury) nachází vlastní hlas
prostřednictvím tzv. menšinových a alternativních médií," uvádí pořadatel akce
agentura gitA o.s.
„Osobně si kladu otázky vztahující se ke společenské zodpovědnosti médií vůči
„neviditelným“ skupinám již dlouhou dobu, především v souvislosti s mediálním
obrazem žen a ženských témat. UDIVERSUM je první velkou příležitostí, kde se
tato společenská zodpovědnost bude diskutovat a je skvělé, že vzniká prostor k
setkání těchto neviditelných skupin a zástupců/zástupkyň médií“, říká jedna z
iniciátorek UDIVERSA, publicistka Kateřina Jonášová.
Genderová informační a tisková agentura gitA, o.s. ve spolupráci s British
Council, pražským Goethe-Institut a nadaci Henricha Bőlla připravily k těmto
tématům týdenní program otevřený jak mediálním odborníkům a odbornicím,
neziskovému sektoru, tak i široké veřejnosti.
Poprvé v Praze představí myšlenku mediální různorodosti ředitelka britské
neziskové organizace Media Diversity Institute, Milica Pesić, která aktivně
prosazuje praktické programy mediální různorodosti a školení žurnalistické obce
v Evropě, ale i na Blízkém východě (Irák, Jordánsko, Egypt, Palestina), Kavkazu
(Arménie, Azerbajdžán), ve střední Asii a Indonésii. Lokálním protipólem k její
prezentaci evropského kontextu mediální diverzity bude kritické pojednání o
předpokladech, možnostech a významu požadavku mediální pestrosti, které
speciálně pro UDIVERSUM připravil PhDr. Jan Křeček, PhD. z Fakulty sociálních
věd University Karlovy. Pozvání British Council k účasti na zahájení UDIVERSA
přijala také Dr. Jiřina Šmejkalová, jejímž tématem bude otázka genderu jako
jednoho z aspektů mediální diverzity. Goethe Institut přizval k účasti předního
českého mediologa, Jaroslava Šonku a německou novinářku Ute Scheub, která
představí realitu mediální různorodosti v sousedním Německu se zvláštním
zřetelem na zobrazování gay a lesbické menšiny. O mediální různorodosti,
alternativních a menšinových médiích budou v průběhu zahajovacího dne diskutovat
také laureátka letošní novinářské ceny Karla Havlíčka Borovského, Jarmila
Balážová, Jana Ježková z Radia 1 a Štěpán Kotrba z Britských listů.
Večerní veřejnou debatu COMMENT zahajovacího dne UDIVERSA (13.12. od 18.00 v
pražském Goethe-Institutu) doplní první otevření knihy Mirka Vodrážky
(De)civilizace, eseje na téma underground, chaos, feminismus a transgender.
Debatu povedou publicistka Kateřina Jonášová, Štěpán Kotrba z Britských listů,
novinář a politolog Ondřej Slačálek, Jitka Kolářová, vydavatelka Bloody Mary a
externí dopisovatel www.ta-gita.cz, Mirek Vodrážka.
Pro studenty a studentky mediálních studií, žurnalistiky, publicistických
oborů i pro píšící novináře a novinářky je v programu UDIVERSA připraveno
několik prakticky zaměřených seminářů a workshopů, které poskytnou základní
vhled do možností uplatňování či rozšiřovaní mediální diverzity ať už
prostřednictvím volby témat a nastolování agendy, reflexi jazykových prostředků
či zdrojování. Jednotlivé semináře se dotknou jak tématiky tzv.nových médií
(např. open publishing, blogová kultura), tak i otázky mediální reprezentace
menšin a genderu.
Pražský týden mediální diverzity – UDIVERSUM pořádá Genderová informační a
tisková agentura gitA o.s. ve spolupráci s Britskou radou a Goethe-Institutem,
za podpory nadace Heinricha Bölla. Mediálními partnery UDIVERSA jsou týdeník
Respekt a Radio 1.