Nejsem rasista, ve filmu se jen držím reality, tvrdí Eastwood
Americký herec a režisér Clint Eastwood se v rozhovoru pro britské noviny The
Guardian ohradil proti nařčení svého černošského kolegy Spikea Leeho z rasismu.
Leemu se nelíbilo, že v Eastwoodově válečném filmu o dobývání ostrova Iwodžima
americkými jednotkami během druhé světové války se neobjevili žádní
Afroameričané.
Na letošním filmovém festivalu v Cannes vyzval Spike Lee novináře, aby se
Eastwooda zeptali, proč ani v jednom z jeho filmů o iwodžimské bitvě (Dopisy z
Iwo Jimy, Vlajky našich otců) nefigurují žádní černošští herci. "To je jeho
verze událostí. Černošská verze neexistuje," prohlásil Lee.
Ústředním bodem snímku Vlajky našich otců je moment vztyčení americké vlajky nad
vrcholem dobytého tichomořského ostrova, známý ze slavné fotografie. Eastwood
nepřítomnost černošských vojáků vysvětluje jednoduše tím, že na Iwodžimě v
řadách amerických jednotek žádní Afroameričané nesloužili a při vztyčení vlajky
tak pochopitelně nemohli být přítomni. Jeho snahou prý bylo dodržet historickou
hodnověrnost snímku a co nejpřesněji zachytit tehdejší realitu.
"Kdybych dopustil, aby se ve scéně s vlajkou objevil afroamerický herec, všichni
by si řekli, že jsem se pomátl," řekl.
Oddíly složené z černošských vojáků byly podle Eastwooda za druhé světové války
nasazovány v přímých bojích jen zřídka, byly ale součástí zásobovacích a
muničních jednotek. Kvůli současné snaze o rovnoprávnost menšin by prý nikdy
nemohl zpětně upravovat historická fakta.
"Když točím film, v němž se vyskytuje 90 procent černochů, tak jako byl snímek
Bird, použiji 90 procent černošských herců," prohlásil s odkazem na snímek z
roku 1988 o jazzovém hudebníkovi Charliem "Bird" Parkerovi. Jeho příští projekt
The Human Factor se bude zabývat realitou Jihoafrické republiky v období po
zrušení apartheidu. "Určitě v něm neudělám z Nelsona Mandely bílého chlápka,"
zažertoval.
Ani Spike Lee nezahálí a na příští rok chystá film The Miracle at St. Anna o
účasti afroamerických vojáků v bojích o Itálii během druhé světové války.
Eastwood je jedna z nejplodnějších osobností v dějinách filmu. Nejdřív byl
dlouho hercem, později se stal i producentem a režisérem. V roce 2005 získal za
snímek z boxerského prostředí Million Dollar Baby dva Oscary, pro nejlepšího
režiséra a nejlepší film. Podobný dvojitý úspěch zaznamenal v roce 1993 s temným
westernem Nesmiřitelní.
Spike Lee je nejznámějším afroamerickým režisérem současnosti, který točí
výrazné filmy a s oblibou provokuje. Tématem jeho snímků bývá často otázka
mezirasových vztahů. Proslavil se v roce 1989 filmem Jednej správně, za nějž byl
nominován na Oscara. V roce 1992 zfilmoval životní příběh jednoho ze svých
vzorů, černošského aktivisty Malcolma X. Rád sahá k osvědčeným hercům –
nejčastěji to bývá Denzel Washington (sportovní snímek Nejlepší hráč, 1998 či
kriminálka Spojenec, 2006) – v jeho nedávných dílech si ale zahráli i Jodie
Fosterová (Spojenec) nebo Edward Norton jako odsouzený drogový dealer v 25.
hodině (2002).