Natálie Poláčková: Vzdělání je velmi důležité
Vystudovala Obchodní akademii v Ostravě-Mariánských Horách, nyní navštěvuje
třetím rokem bakalářský obor Sociální pedagogika-prevence a resocializace na
pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Je jí dvacet osm let a pracuje čtvrtým
rokem jako sociální pracovník pro integraci romské menšiny a sociální kurátor na
oddělení sociální prevence odboru sociálních věcí a zdravotnictví Magistrátu
města Ostravy. Pracovní pozice, kterou zastává je romský poradce a sociální
kurátor.
Při práci sociálního kurátora pracuje s klienty, kteří jsou propuštěni z VTOS
(výkon trestu odnětí svobody) nebo z vazby a s lidmi bez přístřeší. Při práci
romského poradce poskytuje klientům nejčastěji poradenství, vyplňuje s nimi
různé formuláře či sepisuje písemnosti. V budoucnu by se chtěla stále
zdokonalovat, ve svém oboru a doplnit si navazující magisterské studium.
ČTĚTE TAKÉ:
Čtrnáct romských studentů se díky projektu Pale o vudar – Otevřít dveře dostalo na VŠ!
Jak je řešitelná nepříznivá situace Romů dle tvého názoru?
Těžká otázka. Naprosto souhlasím s tvrzením, že jedno z východisek pro
řešení stávající situace je vzdělávání. Snažím se taky při své práci apelovat na
rodiče či studenty. Myslím si, že vzdělání je velmi důležité a mělo být jednou z
priorit. Nehledě na to, že vzdělávání rozšiřuje obzory, člověk získává větší
cenu na trhu práce a taky sám před sebou.
Jak si se dozvěděla o kurzu přípravy romských studentů na vysokou školu?
Před čtyřmi lety mne oslovila NNO Slovo 21 s tím, zda bych neměla zájem
dělat koordinátora projektu „Příprava romských studentů na přijímací řízení na
VŠ“ pro Moravskoslezský kraj. Souhlasila jsem a zároveň jsem se stala účastnicí
kurzu.
V čem se liší tento kurz v porovnání s běžnými?
Určitě tím, že nabízíme studentům v rámci přípravy i individuální konzultace.
Mezi přednášející patří vždy i erudovaný profesor působící na vysoké škole,
většinou spolupracujeme s Ostravskou univerzitou.
Kdo přednáší a jaké je tempo příprav?
Vyučující jsou profesionálové, kteří se snaží nabídnout pomoc jak po stránce
obsahové tak i praktické, tím myslím různé návody či pomůcky jak se lépe učit a
hlavně si dobře zapamatovat již naučené. Přínosem je rovněž získání rad k
průběhu samotných přijímacích zkoušek.
Je o kurz dostatečný zájem?
Mohu říct, že zájem je, ale mohl by být větší.
Od prvopočátku jsi koordinátorkou tohoto kurzu, prozraď nám vaše úspěchy?
Od první realizace kurzu jsme ušli velký kus cesty. Podařilo se nám navázat
spolupráci s externími i interními profesory Ostravské univerzity, za čtyři roky
jsem nashromáždila značné množství různých testů a také úspěšnost studentů v
kurzu stoupá.
Co jsi tehdy od kurzu očekávala?
Mé očekávání se zcela jistě naplnilo, od kurzu jsem očekávala kvalitní přípravu
na přijímací řízení. Výhodou kurzu zajisté bylo, že mi podal základní přehled o
humanitních oborech a také mi poskytl širší všeobecný přehled, který jsem
využila při studiu na vysoké škole. Nevýhody si neuvědomuji.
Udržuješ s absolventy kurzu nějaký kontakt eventuálně existuje po skončení
ještě nějaká jiná spolupráce?
S některými účastníky kurzu jsem v kontaktu, většinou pracovním. A mohu si
dovolit říct, že mají ke mně důvěru. Jsem ráda, že absolventi doporučují kurz
dalším zájemcům.
Jak jsi spokojená se svým studiem?
Se svým studiem jsem naprosto spokojená po všech stránkách. Mé studium je hodně
o samostudiu, přípravě a učení. Školu máme přibližně pětkrát až šestkrát za
semestr, ve čtrnáct-ti denních intervalech
Pověz nám jaký předmět řadíš mezi tvůj nejoblíbenější ?
Oblíbených předmětů mám na škole víc. Např. kriminalistika či andragogika.V
kriminalistice se dozvídám věci o kterých jsem neměla ani tušení a Andragogika
se zabývá vzděláváním dospělých, což mě baví.
Zanedlouho budeš absolvovat státní zkoušky, co Tě motivuje k dalšímu
studiu?
Již jsem si podala přihlášku na navazující magisterské studium. Baví mě
překonávat překážky. Studium mě baví, dozvím se spoustu věcí, které mohu využít
ve své práci, poznám nové lidi …atd.
Jaký námět si zvolila pro svoji bakalářskou práci?
Má bakalářská práce je téměř ve finální verzi. Je na téma „Základní potřeby
občanů ze sociálně znevýhodněného prostředí na lokální úrovni v Ostravě“.
Jednoduše řečeno je zaměřena na sociální potřeby Romů v Ostravě. Hodně jsem
čerpala z pracovních zkušeností a z komunitního plánování.
Co by jsi vzkázala Romům, kteří chtějí studovat, ale mají různé obavy?
Nebát se, jít do toho a ukázat, že i mezi Romy jsou schopní lidé.
Děkuji za rozhovor.