MŠMT chce vědět kolik je romských žáků na základních školách
Ministerstvo školství pověřilo učitele na základních školách, aby sečetli
romské žáky ve třídách. Informují o tom Lidové noviny (LN) s tím, že
ministerstvo chce pomocí projektu zjistit, zda jsou romské děti v českém
vzdělávacím systému diskriminovány. Školy prý mají například nahlásit, kolik
romských dětí nastoupilo do školy později, kolik dětí navštěvovalo přípravnou
třídu a kolik tam děti nasbíraly zameškaných hodin, zda opakovaly ročník nebo
zda pokračovaly dále ve studiu.
"Potřebujeme vědět, zda jsou skupiny těchto dětí u nás segregované a socio-kulturně
znevýhodněné," řekl LN náměstkyně ministra školství Klára Laurenčíková. Podle LN
všeobecně platí, že do bývalých zvláštních škol, které se nyní jmenují
praktické, chodí převážně romské děti. Zatím neexistují žádné statistiky, kolik
romských dětí tyto školy navštěvuje.
Náměstkyně dodala, že se dlouho všichni báli sběru "etnických dat". "Je ale
nutné ho udělat, aby mohly následovat systémové změny," uvedla pro deník
Laurenčíková s tím, že si nemyslí, že by dotazník měl rasistický podtext.
Laurenčíková řekla, že evropská směrnice povoluje sběr takových dat v případech,
kdy například pomohou odhalit diskriminaci. Školy, respektive třídní učitelé
mají sami určit, kolik romských dětí ve třídě mají, píše list. Podle
ministerského manuálu je za romské dítě považován jedinec, který se "za Roma sám
považuje, aniž by se k této příslušnosti sám za všech okolností hlásil, nebo je
za Roma považován významnou částí svého okolí".
Postoj učitelů považuje ministerstvo za klíčový, učitelé musí prý sami umět
odlišit etnickou příslušnost, kvůli níž by mohlo být dítě znevýhodněno, uvádí
deník
Předseda romského sdružení Dženo Ivan Veselý se podle LN nedomnívá, že by sběr
dat byl problematický, ale nevidí v něm žádný přínos. "Nemyslím, si, že když
data budou k dispozici, něco zásadního se v této věci v nadcházejících letech
změní," řekl LN Veselý.
Veselý uvedl, že rodiče romských dětí často chtějí, aby jejich potomci chodili
na zvláštní školy, to však dětem škodí. S tím souhlasí i ministerstvo školství.
To, že romské děti nejsou začleňovány do hlavního vzdělávacího proudu, má pak
vliv na jejich další osud a vývoj, píše list.