Soutěže o korunku Miss doprovázené záblesky fotoaparátů, vtípky natěšených
moderátorů a prezentací majetných sponzorů zažívá Česká republika už dvacátým
rokem. Korunovace missek spolehlivě zaplní hlavní vysílací časy televize, média
pak pozorně sledují jak finalistky soutěže odlétají do exotických končin vlnit
se na módních přehlídkách, bulvární tisk si spokojeně pomlaskává, jak to jedna
hned po vítězství dala dohromady s o dvacet let starším podnikatelem. Pozadí
tomu všemu pak obstarávají nepřehlédnutelné reklamní poutače a jména donátorů.
To soutěže o Miss Roma se od 90. let odehrávají s menším leskem. Na některé z
těchto produkcí zavítá do zšeřelého sálu v malém okresním městě jen novinář z
místního listu a povinně též zpravodaj ČTK, jízliví kritici pak rádi vypíchnou,
jak se třebas dvě romské velkorodiny nespokojené s umístěním svých favoritek
vzadu za oponou skoro posekaly a nebo že členy poroty pojí s vítězkou, která prý
ještě k tomu měla hodně kil navíc, příbuzenské pouto. Jinde se ovšem missí
zápolení temperamentních Romek už daří organizátorům zvládat na profesionální
úrovni, takže se na něj sjíždí i persony ze světa vysoké politiky. Letošní Miss
Roma Martině Chramcové a dalším soutěžícím tak přišli koncem března do
kulturního domu v Hodoníně pogratulovat i „lidskoprávní“ ministryně Džamila
Stehlíková s jihomoravským hejtmanem Stanislavem Juránkem, objevil se i poslanec
ČSSD Zdeněk Škromach.
Jistě, gádžovští politici tím samozřejmě přihrávají i body sami sobě v očích
některých voličů, svou přítomností však především vytváří pozitivní reklamu
mladým Romkám. Zájemkyně o titul romské Miss většinou nepocházejí z oprýskaných
ghett, mají už první předpoklady k úspěchu za sebou, stejně jako určité
materiální zázemí. Ale i tak – na úřadech, ve firmách při hledání práce nebo po
cestě za zábavou však v některých případech narazí na stále trvající bariéry
gádžovských předsudků, kterém jim další cestu vzhůru budou ztěžovat. Jejich
pozice tak zůstává oproti Neromkám složitější a jistou propagaci a kontakty
tudíž potřebují. Akce Miss Roma, kde se kolem účastnic točí média, politici,
umělci a podnikatelé a navazují se kontakty, tak startovní pozici předtím
bezejmenných studentek středních škol, švadlen či servírek zlepšuje. Ony samy
pak následně mohou posloužit jako pozitivní vzor pro další Romky.
Kvůli této emancipační funkci by tudíž bylo chybou hledět na akce Miss Roma
stejně jako na Miss Neroma – tedy jako na převážně komerční nablýskanou
podívanou.
Text vyšel v listu Romano hangos č. III/2008 dostupném na
http://www.srnm.cz