Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Ministerstvo školství údajně neřeší diskriminaci romských žáků

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Zástupci třinácti neziskových organizací vyzvali ministerstvo školství (MŠMT),
aby zavedlo rychlá a jasná opatření proti diskriminaci romských žáků ve školách.
Podle průzkumu, který si projekt "neziskovek" Společně do školy vypracoval,
totiž 27 procent všech romských dětí navštěvuje praktické, dříve zvláštní školy.
Ministerstvo dostalo rozsudkem Evropského soudu už před dvěma lety za úkol tuto
situaci řešit. S konkrétními kroky ale zatím nezačalo, řekl dnes novinářům Jan
Stejskal z projektu Společně do školy. S tím však ministerstvo nesouhlasí.

Podle rozsudku Evropského soudu pro lidská práva z roku 2007 porušilo Česko
právo na vzdělání u 18 romských dětí tím, že je neoprávněně zařadilo do
zvláštních škol. Ministerstvo školství si proto letos nechalo zpracovat několik
studií a v červnu předložila šéfka úřadu Miroslava Kopicová návrh toho, jak lze
vysoký počet romských dětí ve zvláštních školách řešit.

"Plánovaná opatření MŠMT nelze chápat jako dostatečná," uvádí iniciativa
Společně do školy ve své tiskové zprávě. Neziskové organizace proto kromě
urychleného převedení ministerských plánů do praxe požadují i mediální kampaň.
Ta by měla většinové společnosti vysvětlit, že romské děti lze úplně stejně
vzdělávat jako ostatní. Dále chtějí zrušit vzdělávací osnovy pro děti s lehkým
mentálním postižením, podle kterých učí právě praktické školy. Tyto osnovy prý
totiž slouží základním školám a psychologickým poradnám k tomu, aby hůře se
učící romské dítě zaškatulkovaly a poslaly je rovnou do "zvláštní" školy.

Ministerstvo se však hájí, že konkrétní kroky na zlepšení situace už podniklo.
Rozdělili prý třeba na podporu poraden a škol peníze z evropských fondů, finance
přidali i na asistenty pedagogů. Od září také dostanou školy a poradny metodické
pokyny, jak pracovat se znevýhodněnými dětmi. Navíc v nejrizikovějších
regionech, třeba Ústecku nebo Ostravsku, bude v příštích měsících pořádat
ministerstvo vzdělávací workshopy proti segregaci. Koncem roku by měl mít úřad
hotový plán, jak začlenit víc dětí do běžných škol.

Zástupkyně jedné z neziskových organizací Kateřina Hrubá ČTK řekla, že do
budoucna by nemusely praktické školy existovat vůbec. Lehce mentálně postižených
dětí jsou v populaci asi dvě procenta, se speciální péčí by tak prý nebyl
problém tyto děti zařadit do běžné školy.

Ministerstvo školství připravilo na integraci romských žáků plán včasné péče,
který má přimět romské rodiče dávat děti do školky. Dále chce MŠMT rozšířit síť
školských poradenských zařízení, která by měla problémovým žákům navrhovat
podporu přímo na míru. Peníze na tyto aktivity chce ministerstvo čerpat hlavně z
fondů EU. Zlepšit by se mělo i vzdělávání učitelů v oblasti integrace žáků.

Podle studie, kterou si letos nechalo ministerstvo vypracovat, se totiž ve
speciálních školách vzdělává třetina romských dětí. V případě ostatních je to
však pouze osm procent. Tím, že se někteří žáci praktických škol začlení do
výuky na běžných školách, vzrostou i jejich šance na další vzdělávání a celkově
lepší integraci do společnosti. Právě romské děti totiž nemají podle průzkumů
větší profesní ambice a dělají v dospělém věku zpravidla to, co jejich rodiče.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon