Ministerstvo školství podporuje již sedmým rokem sociálně znevýhodněné děti na Liberecku
Více než dvě stě tisíc korun šlo z ministerstva školství v loňském roce na
podporu liberecké přípravné třídy „Čercheňa“. Projekt financován z Dotačního
Programu MŠMT na podporu integrace romské komunity v roce 2010 má za cíl
pracovat s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí.
Přípravná třída „Čercheňa“ neboli Hvězdička funguje od roku 2004 a do
letošního roku připravila ke vstupu na základní školy 29 dětí. Určena je
především pro žáky ze sociálně znevýhodněného prostředí, přičemž se nejedná jen
o děti romské.
„Otevřením této třídy jsme chtěli reagovat na alarmující počet dětí ze
sociokulturně znevýhodněného prostředí téměř automaticky zařazovaných do
speciálních či praktických škol. Na Liberecku tam bylo zařazováno průběžně
například až 60 procent žáků. Teď se to už naštěstí zlepšuje. Přípravná třída
Hvězdička má za cíl pomáhat takovým dětem překonávat počáteční překážky a
úspěšně se zařadit do běžných základních škol, mimo jiné s nimi mluvíme spisovně
česky, “ vysvětluje ředitel Libereckého romského sdružení Miroslav Kotlár, který
vznik přípravky inicioval.
Na podporu přípravné třídy posílá ministerstvo školství v rámci dotačního
Programu na podporu integrace romské komunity finance již sedmým rokem, zatím
naposledy v roce 2010 částku 234 tisíc korun.
„Za finanční podporu jsme, samozřejmě, rádi, bez ní by nebylo vůbec
jednoduché takovou třídu provozovat,“ vyjadřuje se Miroslav Kotlár a pokračuje:
„Romské
děti jsou často vychovávány prostě jinak než české děti a jejich inteligence se
může rozvinout jiným směrem – méně výhodným pro úspěšnou školní výuku. Je
důležité si ale uvědomit, že se nejedná o jejich nedostatečný intelekt, ale o
fakt, že tyto děti vyrůstají v zcela odlišném prostředí. Jedná se většinou o
prostředí, kde vzdělání není prioritou,“ dodává Kotlár.
Liberecké romské sdružení pracuje od roku 2000. Soustřeďuje se nejen na
terénní sociální práce v oblasti Liberecka, Frýdlantska, Českolipska a
Novoborska, ale také právě na integraci sociokulturně znevýhodněných lidí do
většinového vzdělávacího a pracovního proudu. „Když děti z takto vyloučeného
prostředí podchytíme včas a pracujeme s nimi v rámci terénní sociální služby,
dokážeme je zařadit i do pracovního procesu. Už dávno například neplatí, že mezi
klienty našeho sdružení patří pouze Romové. Dokonce jsme zaznamenali trend, že
naše sociální služby vyhledává téměř stejný počet nezaměstnaných Romů i Čechů. I
to je odraz každé sebemenší finanční podpory ze strany ministerstva školství.
Důležité je ale vědět, jak na to,“zdůrazňuje hrdě Miroslav Kotlár.