Marksová-Tominová: Ministr Dobeš neplní sliby, které dal veřejnosti
V současné době se po celé zemi konají zápisy do prvních tříd základních
škol. Při té příležitosti zaslaly stínové ministryně školství a stínové
ministryně pro lidská práva a rovné příležitosti Vlasta Bohdalová a Michaela
Marksová-Tominová na ministerstvo školství dotazy, týkající se přijímání dětí do
prvních tříd, vyučujících podle programu pro lehce mentálně postižené děti.
Zajímají nás zejména informace o tom, kolik žáků a žákyň nastoupilo v ČR ve
školním roce 2010/2011 do prvních tříd, vyučujících podle rámcového vzdělávacího
programu pro lehce mentálně postižené, a jak se ve srovnání se školním rokem
2009/2010 změnil celkový počet prvních tříd vyučujících podle tohoto programu.
Následující popis praxe se týká převážně romských dětí, což je naprosto
nepřijatelné. Do tříd vyučujících podle tohoto programu, tedy de facto do
bývalých zvláštních škol, by měly být zařazovány pouze ty děti, které přes
využití všech dostupných podpůrných prostředků nezvládají učivo na běžné
základní škole. Mohou tedy být zařazeny až do vyšších tříd, ale nikoli do tříd
prvních – před nástupem do první třídy lze jen těžko rozlišit, zda je dítě
skutečně lehce mentálně postižené nebo zda pouze pochází ze sociokulturně
znevýhodněného prostředí.
Pokud jsou děti z tohoto prostředí automaticky vzdělávány, jako by byly
mentálně postižené, nemohou nikdy dosáhnout vyššího vzdělání, a tudíž se nikdy
nemohou plnohodnotně uplatnit na trhu práce. Zůstávají tedy v bludném kruhu
závislosti na sociálních dávkách jako jejich rodiče a stát tak tato situace
stojí mnohem více, než kdyby investoval do podpory těchto dětí v běžném
vzdělávacím systému.
Poslední mezinárodní srovnávací studie PISA ukázala zhoršující se výsledky
žáků a žákyň z České republiky. Země, které se naopak ve výsledcích zlepšily, se
v předchozích letech zaměřily na podporu těch dětí, které z nejrůznějších příčin
za průměrem zaostávaly. Je to ta kategorie dětí, se kterou průměrná česká
základní škola naopak neumí zacházet a jedná se mimo jiné právě o ty děti, které
jsou neoprávněně vzdělávány jako lehce mentálně postižené.
Bývalá ministryně Kopicová při příležitosti zápisů v loňském roce rozeslala
všem základním školám dopis, aby děti do prvních tříd bývalých zvláštních škol
nezařazovaly. Ministr Dobeš opakovaně ujistil odbornou veřejnost, že si je této
situace vědom a že podporuje její řešení.
Jeho faktické kroky ovšem svědčí o pravém opaku: bývalý odbor rovných
příležitostí, který tuto rozsáhlou problematiku řešil, je v podstatě rozprášen –
ačkoli počet zaměstnanců ministerstva měl být v souladu s úsporami zredukován o
10%, odbor rovných příležitostí byl zredukován o více než polovinu. Veškerá
opatření, o kterých ministr kdy hovořil, byla vypracována právě tímto bývalým
odborem – současný ministr nenavrhl naprosto nic nového a zároveň svou
personální politikou de facto znemožnil realizaci opatření již existujících.
Žádáme proto ministra Dobeše, aby urychleně informoval veřejnost o konkrétním
plánu a opatřeních, která hodlá realizovat, a o tom, jak bude jeho realizace
personálně zabezpečena.