Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Liška: Podmínky přístupu Romů ke vzdělání lze zlepšit za tři roky

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Zlepšit možnosti přístupu romských dětí ke vzdělání lze v Česku podle
ministra školství Ondřeje Lišky (SZ) i po zavedení různých vládních programů na
jejich podporu jen postupně a pomalu. Romové proto budou podle něj moci chodit
do běžných základních škol podobně jako většinová populace teprve za několik
let. "Nedokážu si představit, že bychom dokázali realizovat a vyhodnotit tyto
plány dříve než za tři roky," řekl dnes Liška v Praze na mezinárodní konferenci
nazvané Vzdělání bez bariér – Romské děti v České republice.

Aby se přístup romských dětí ke vzdělání zlepšil "revolučním způsobem", musela
by si podle Lišky snahu o prosazení zásadních změn v této oblasti navíc vytknout
jako svou prioritu také následující vláda.

Podle Edity Stejskalové ze sdružení Z§vůle práva by stát mohl změny prosadit
mnohem rychleji. Na příští dobrou vůli politiků se však podle ní spoléhat nelze;
romským tématům se totiž prý obvykle vyhýbají, pokud si z nich naopak sami
nevytvoří vlastní populistické předvolební téma.

Ministerstvo školství připravuje změny na podporu dětí ze sociálně
znevýhodněných rodin. Plánuje například rozšířit možnost návštěvy přípravných
ročníků základních škol z jednoho roku na dva. Chce také zvýšit platy asistentů
pedagogů, aby stoupl jejich počet. Plánuje také usnadnit přechod těchto žáků ze
základních škol na střední.

Zdravé romské děti jsou totiž podle ministerstva i romských organizací mnohdy
automaticky zařazovány do takzvaných praktických škol, které vznikly z bývalých
zvláštních škol, a učí se podle vzdělávacích dokumentů určených pro děti s
lehkým mentálním postižením. Jejich šance dostat se na střední školu tak klesá.

Podle Stejskalové je nyní úkolem vlády zejména přesvědčit učitele, aby k romským
dětem přistupovali stejně jako k ostatním. "Stále se v praxi setkáváme s
příklady dětí, které jsou přeřazovány do praktických škol bez patřičné diagnózy
mentální retardace," konstatovala Stejskalová. Podle ní na ně romské děti
přeřazují ředitelé základních škol bez předchozí konzultace s
pedagogicko-psychologickými poradnami, nebo dokonce přímo proti jejich
doporučení.

Průzkumy sdružení Z§vůle práva mezi romskými rodiči podle Stejskalové ukazují,
že romské děti často ve školách pociťují šikanu. Jejími původci navíc prý bývají
nejen děti, ale často i sami učitelé.

Stejskalová navíc míní, že by stačilo přimět učitele, aby dodržovali platné
zákony. "Pokud se budou chovat jako skuteční profesionálové, tak je integrace
romských dětí možná v daleko kratším horizontu, než do dvou nebo tří let,"
dodala.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon