Liška chce otevřít vzdělávání sociálně znevýhodněným dětem
Ministerstvo školství připravuje několik změn, které by měly pomoci dětem ze
sociálně znevýhodněných rodin. Plánuje rozšířit možnost návštěvy přípravných
ročníků základních škol z jednoho roku na dva. Chce také zvýšit platy asistentů
pedagogů, aby zvýšilo jejich počet. Plánuje také usnadnit přechod těchto žáků ze
základních škol na střední. Návrhy dnes novinářům představili ministr Ondřej
Liška a jeho náměstek pro sociální programy ve školství Dušan Lužný.
Romské děti jsou podle zástupců ministerstva mnohdy automaticky zařazovány do
takzvaných praktických škol, které vznikly z bývalých zvláštních škol, a učí se
podle vzdělávacích dokumentů určených pro děti s lehkých mentálním postižením.
Jejich šance dostat se na střední školu tak klesá. Podle zástupců ministerstva
zatím však neexistují přesné statistiky o tom, kolik romských žáků skutečně v
praktických školách je. Ministerstvo proto do konce roku zadá tři výzkumy, které
by situaci zmapovaly.
Podle Lišky mají děti ze sociálně znevýhodněných rodin ve vzdělávání několik
překážek. Patří mezi ně například absence předškolní výchovy a chybná
diagnostika při zařazení na základní školu. Za nedostatečný považuje také systém
podpory jejich školní úspěšnosti. Pokud se tyto děti dostanou na střední školu,
často ji podle něj předčasně opouštějí.
"Děti ze sociálně znevýhodněného prostředí se tak dostávají do začarovaného
kruhu sociálního vyloučení," řekl ministr. Zlepšit by se podle něj měla už raná
péče o děti ohrožené sociálním vyloučením. Mateřské školy by podle něj měly být
těmto dětem otevřené. Liška si prý však je vědom toho, že mateřinky se často
potýkají s nedostatkem kapacity. Pomoci by proto mohlo rozšíření přípravných
ročníků základních škol.
Zlepšit by se měla diagnostika těchto dětí tak, aby nebyly automaticky
zařazovány do praktických škol. Měla by zohlednit podmínky, ze kterých
přicházejí. Podle úřadu ale hrají roli i rodiče, kteří mnohdy sami pošlou dítě
do školy se sníženými standardy, jelikož jí také prošli.
Ministerstvo chce také usilovat o to, aby byli tito žáci ve škole úspěšnější.
Chce proto například modernizovat systém poradenství a zvýšit platy asistentům
pedagogů, kteří se podle něj osvědčili.
Úřad v souvislosti se změnami plánuje navýšit prostředky na některé programy.
Posílit by se měl třeba Program na podporu integrace romské komunity. Jeho novou
oblastí by se měla stát podpora přípravy romských žáků v sedmé a osmé třídě
základních škol na středoškolské studium.
Bývalí absolventi praktických škol, kteří se pak vzdělávali na učilišti
určeném pro ně, by také v budoucnu mohli vystudovat nástavbu a složit maturitu.