Liberecké romské sdružení připravilo další děti na vstup do základní školy
Přípravná třída Hvězdička připravuje předškolní sociálně znevýhodněné děti, a
to nejen romské, na vstup do základní školy s cílem, aby se předešlo jejich
zařazování či přeřazování do základních škol praktických a speciálních neboli
dříve označovaných jako školy zvláštní a pomocné. Předškolní třída Hvězdička je
určena pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a reaguje na alarmující
počet dětí z této cílové skupiny, které jsou přeřazovány do speciálních škol. Na
Liberecku je do základních škol speciálních či praktických zařazováno či
přeřazováno až 60% romských dětí. Přípravná třída Libereckého romského sdružení
pomáhá dětem překonávat překážky v úspěšném startu počátečního vzdělávání.
Dlouhodobá a pravidelná docházka do předškolního zařízení je v předškolní
přípravě dětí se sociálním znevýhodněním nezastupitelná výchovou v rodině.
Přípravná třída funguje již od roku 2004 a do letošního roku připravila ke
vstupu do základní školy již 29 dětí.
Celkem 15 nejen romských dětí v pátek 25. 6. 2010 slavnostně ukončí školní
rok 2009/2010 v přípravné třídě pro předškolní děti. Dětem bude slavnostně
předáno osvědčení o absolvování předškolní třídy. Slavnostní zakončení školního
roku proběhne v 9:00 v Přípravné třídě Hvězdička, která je v Josefinině údolí č.
9 v Liberci V – Kristiánově.
Rodiče těchto dětí se, často ne svoji vinou, ocitají ve specifickém prostředí
tzv. sociálně vyloučených lokalit. Předškolní příprava je zaměřena tak, aby se v
maximální možné míře setřely rozdíly způsobené odlišným socio-kulturním
prostředím, které je zároveň málo podnětným výchovným prostředím, v němž děti se
sociálním znevýhodněním často vyrůstají.
Podle Miroslava Kotlára, ředitele Libereckého romského sdružení, jsou romské
děti často stimulovány a vychovávány jinak než děti české, jejich inteligence se
proto rozvine jiným směrem, méně výhodným pro úspěšnou školní výuku. Tyto
nedostatky však nejsou způsobeny nedostatečným intelektem. Základním handicapem
těchto dětí je právě jejich rodinné prostředí a život v sociálně vyloučených
lokalitách. A to rozhodně není prostředí, ve kterém je vzdělání prioritou. Děti
zde nejsou vedeny k rozvíjení schopností a dovedností tolik potřebných pro
úspěšné začlenění v hlavním proudu škol.
Zkušenosti s počáteční školní úspěšností nebo neúspěšností mají často vliv na
celé pozdější vzdělávání. Vyšší dosažená úroveň vzdělání dětí je pak
předpokladem k jejich lepšímu pracovnímu uplatnění a možností vymanit se ze
sociálního vyloučení.