Ladislav Bílý: Práce občanských poraden je přínosem pro nízkopříjmové a sociálně slabé občany
Občanské poradny jsou potřebná nejen pro Romy, ale i pro lidi z majority,
kteří se dostali do těžkých životních situací a potíží, ať už svou vinou nebo
vinou systému.
Ohlédnutí
Na popud mého dobrého známého, který spolupracuje s naší organizací již od
počátku jejího založení, tj. od roku 1998, jsme s mojí manželkou v roce 2002
začali připravovat podklady pro založení občanské poradny v Karlových Varech. Po
prostudování velkého množství písemností a informací jsme požádali o spolupráci,
již v té době fungující, plzeňskou občanskou poradnu, (v té době) paní ředitelku
ing. Syrovátkovou, která nám vyšla vstříc. Tím začala naše příprava k založení
občanské poradny s následnou žádostí o vstup do Asociace občanských poraden (AOP) se
sídlem v Praze. Po dobu jednoho a půl roku jsme se zúčastnili velkému počtu
školení a seminářů, připravili mnoho a mnoho podkladů a písemnosti pro naši
obhajobu pro vstup do AOP. V dubnu 2004 jsme za účasti hejtmana JUDr. Ing.
Josefa Pavla a další zástupců kraje a Magistrátu města slavnostně otevřeli první
Občanskou poradnu v Karlovarském kraji. Do dnes jsme tohoto druhu jediní v našem
kraji. Další nejbližší poradny jsou v Plzni a v Mostě.
V polovině roku 2005 jsme po vyhodnocení naší práce AOP byli přijati za člena a
obdrželi certifikát.
Tímto malým výčtem, který jsem v začátku uvedl, jsem chtěl deklarovat jak
velké úsilí jsme museli při vstupu do AOP vyvinout, abychom docílily toho, čeho
jsme chtěli dosáhnout. Náročnost všech požadovaných standardů ale i samotného
přístupu, která při vstupu do AOP byla požadována, se nám vrátili v podobě
kvalitně připravených pracovníků pro práci v občanské poradně.
Za dobu sedmi let práce v samotné občanské poradně jsme přišli do styku i s
případy, kdy jsme museli povolat svého externě pracujícího právníka. Po celou
dobu se nám nestalo, abychom klientům, kteří vyhledali naše odborné právní
poradenství, nevyhověli a oni odešli bez jakékoliv rady či pomoci.
NEPŘEHLÉDNĚTE
Poradny kvůli malým dotacím zavírají
Důležitost občanských poraden
Terénní programy, které jsou akreditovány jako sociální služba u MPSV a
převážně aplikované pro sociálně vyloučené lokality, kde žije převážně romská
národnostní menšina, jsou sice v dobrém stavu, ale již nepřináší žádné
viditelné zlomové změny.
Tento trend pozorujeme posledních 5 let. Terénní
sociální pracovník není vybaven vším čím je vybavena občanská poradna
(standardy, manuály, možností okamžitého připojení do internetové databáze ) a
nemůže finančně zadlužené rodině poskytnout kvalitní pomoc – například s
oddlužením. Nemůže rodině či jednotlivci vypsat žádost o splátkový kalendář,
návrh atd.
Terénní sociální pracovník může svého klienta doprovodit na instituci a tam za
jeho osobu hovořit. Terénní pracovník nakonec po intervenci
odkáže svého klienta na občanskou poradnu, kde se mu dostane odborné právní
pomoc.
Terénní programy jsou v ČR velice štědře financovány z rozpočtu státu, ale jejich
kvalita je diskutabilní a zlepšení v romských komunitách procentuálně velice
nízká. Naproti tomu občanské poradny v posledních letech dostávají o hodně méně finančních
prostředků na sociální odborné právní poradenství ze státního rozpočtu, ačkoliv
jejich kvalita a pomoc nízkopříjmovým občanům je procentuálně daleko vyšší.
Například Občanská poradna při Romském občanském sdružení Karlovy Vary (OPKV) poskytuje své
služby všem bez rozdílu náboženství, vyznání či národnosti. V posledních
čtyřech letech se na OPKV obracejí s žádosti o pomoc více než z 85% občané
majority a 15% Romů z Karlovarského kraje. Telefonní dotazy a internetové
elektronické dotazy zodpovídáme pro klienty z celé ČR.
Terénní programy ano, ale jen pod občanskou poradnou. Pak to má smysl.
KAM DÁL?
Poradny kvůli malým dotacím zavírají