Jak pracovat s tématem extremismus, radí učitelům nová příručka
Občanské sdružení Asi-milovaní vydává příručku s názvem „Hrozby neonacismu –
Příležitosti demokracie“. Příručka je součástí stejnojmenného projektu
zaměřeného na učitele a další pedagogické pracovníky. Těm má sloužit jako
nástroj, který jim umožní účinně působit na studenty v prevenci projevů
neonacismu a dalších extremistických postojů.
DOKUMENT
Kompletní příručka je ke stažení
„Před několika dny byly zveřejněny výsledky studentských voleb. Ukázala se v
nich překvapivě vysoká podpora krajně pravicové Dělnické strany pro sociální
spravedlnost, která je úzce napojena na ultrapravicovou scénu. I na základě
těchto voleb je vidět, že je nejvyšší čas na to, aby se učitelé začali o
extremismu, neonacismu a dalších tématech s tím spojených otevřeně bavit se
svými žáky,“ říká koordinátorka projektu Dana Gabaľová ze sdružení Asi-milovaní.
Více než dvousetstránková příručka, kterou sdružení Asi-milovaní právě
vydává, obsahuje teoretickou část představující základní pojmy a politické
ideologie patřící do oblasti extremismu a také popis historického vývoje
pravicového extremismu na území Československa a České republiky.
Druhá část příručky je zaměřena na pedagogickou práci. Tyto texty podrobně
představují, na co se musí připravit pedagog ještě před tím, než s tématem
extremismus začne pracovat, jaké možnosti se mu nabízejí v rámci práce se
školním kurikulem a klimatem školy, jak může téma efektivně a bezpečně zapojit
do výuky a jaké jsou možnosti prevence příklonu studentů k extremistickým
názorům. Příručka dále obsahuje tři programy, které mohou pedagogové přímo
zapojit do výuky a texty od Policie ČR, které podrobněji představují zapojení
policistů do protiextremistických snah.
Kompletní příručka je ke stažení na webové stránce www.asi-milovani.cz.
V rámci stejnojmenného projektu uspořádalo sdružení Asi-milovaní od října do
listopadu loňského roku tři pilotní semináře pro pedagogické pracovníky ve třech
městech České republiky – v Plzni, Brně a Jihlavě. Cílem seminářů bylo přiblížit
účastníkům, jak pracovat ve výuce s tématem extremismu. Zúčastnilo se jich 72
účastníků z různých částí republiky. „V současnosti máme připraveny dva typy
akreditovaných seminářů – úvodní osmihodinový seminář s názvem „Extremismus a
škola“ a podrobnější seminář v rozsahu 24 hodin s názvem „Výchova k aktivnímu
občanství a extremismus. Oba dva typy seminářů si pro své pedagogy školy mohou
objednávat na kontaktech uvedených na našich webových stránkách,“ dodává Dana
Gabaľová.
Projekt i příručka úzce navazují na projekt „Dovedu to pochopit? – Hrozby
neonacismu“, který v roce 2008 realizoval vzdělávací program Varianty
společnosti Člověk v tísni.