Jak dostat romský dějepis pod kůži
Deset základních škol v republice pronikne do konce školního roku do romských dějin. Workshopů odpovídajících například na to, odkud Romové přišli, jak se jim dařilo u nás i v Evropě, jak konkrétně se historie promítala do osudů jednotlivců i na to, jakým způsobem o romských skupinách psali kronikáři, novináři či vykonavatelé moci, se zúčastní na čtyři stovky žáků.
„Toto téma v běžné výuce základních škol zcela chybí. Nevěnuje se mu bohužel příliš pozornosti ani v projektových dnech, které bývají spíše zaměřené obecně na multikulturu či popis kulturních odlišností různých menšin, včetně romské. Přitom historie různých skupin osob a dopad konkrétních událostí na jejich život skýtá mnoho prostoru pro pochopení současnosti a vnímání dané skupiny v širších souvislostech,“ vysvětluje důvod volby tématu koordinátorka projektu Radka Steklá.
Aby však workshop zaměřený na složité téma vzdělával i bavil současně, jsou součástí programu zábavné pohybové aktivity. Vážnější polohu vnese do workshopu romský spisovatel Emil Cina, jenž je známý svým vypravěčským umem i tíhnutím k dětskému publiku. Prostřednictvím lehce divadelního vystoupení seznámí žáky s příběhem romského chlapce, jehož rodina prožila druhou světovou válku v koncentračních táborech Lety u Písku a Osvětim. Chybět nebude ani skupinová práce s texty, strhujícími memoráty, cennými dobovými fotografiemi a dalšími zdroji. S jejich pomocí žáci vytvoří vlastní prezentaci určitého období a seznámí s ní své spolužáky.
Kromě Ciny doplní tým lektorů romistka Adéla Gálová, studentka romistiky Renáta Berkyová a student oděvního designu Pavel Berky. V průběhu pěti měsíců se rozjedou za studenty sedmých a osmých tříd do Havlíčkova Brodu (ZŠ Havlíčkův Brod), Jáchymova (ZŠ M.C.Sklodowské), Kladrub (ZŠ Kladruby), Mostu (5. ZŠ Most), Ostravy (ZŠ Bulharská), Pardubic (ZŠ Studánka), Prachatic (ZŠ Prachatice), Přerova (ZŠ Boženy Němcové), Tanvaldu (ZŠ Masarykova) a Zastávky u Brna (ZŠ T.G.Masaryka).
Všech deset škol, s nimiž sdružení ROMEA spolupracuje, je zapojeno do tříletého projektu, v jehož rámci se ve školách kontinuálně dějí různé aktivity. Kromě každoročních workshopů, vždy na jiné téma, je jednou z nich vydávání časopisu Romano Voďori, na jehož realizaci se podílejí právě žáci těchto škol.
Aktivita je součástí projektu „Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti“, jenž probíhá v letech 2009-2012 a jenž je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.