Galerie kritiků slaví deset let od svého vzniku
Hnacím motorem pro život vizuální kultury jsou v současné době v Česku hlavně neziskové organizace, míní kurátorka a ředitelka Galerie kritiků Vlasta Čiháková – Noshiro, která výstavní prostory v pražském paláci Adria u Jungmannova náměstí řídí již deset let. Velké státní galerie a domy umění podle ní nenabízejí dostatečné množství výstav a výstavních projektů.
Galerie Kritiků se od svého vzniku zaměřuje zejména na prezentaci malířů mladé a střední generace. Mezi autory, kteří v galerii v posledních měsících představili svou tvorbu, je například Petr Dub, Petr Malina či Richard Kočí. Přestože je galerie neziskovou organizací, počtem výstav předčí řadu největších tuzemských galerií a uměleckých institucí – každoročně hostí na 12 expozic. “Je to nesmírně časově, ale samozřejmě i finančně náročné. Nicméně malbu jako takovou opustit nemůžu, ani kdybych chtěla. Stále nám totiž chodí velké množství nabídek na instalace, které by byla škoda odmítnout,” uvedla jedna z nejuznávanějších českých kurátorek.
Galerie úzce spolupracuje nejen s tuzemskými autory, ale také s umělci ve Finsku, Itálii, Německu či Japonsku. Každá z expozic má svého vlastního kurátora, kterého si vybere sám autor. “Často pořádáme takzvané rehabilitační výstavy, tedy expozice českých emigrantů a autorů, kteří byli za minulého režimu znevýhodněni. V současné době chystám například expozici jedné romské autorce in memoriam, která ve své tvorbě propojila sakrální témata s folklorem a romskou kulturou,” řekla Noshiro.
V budoucnu by se pod hlavičkou občanského Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků měl objevit také rozsáhlý almanach týkající se Slovanské epopeje Alfonse Muchy. “Zarazilo mě, jak se v poslední době všichni překotně vyjadřovali o tomto díle, aniž by do něj viděli. Přitom je na něm unikátní už jen to, že se vůbec zachovalo,” míní Noshiro.
I přes nedostatek financí a sponzorů hodnotí ředitelka činnost galerie v uplynulé dekádě kladně. “Na návštěvnost si určitě stěžovat nemůžu. I když sídlíme v prvním patře, což je pro sídlo galerie nezvyklé. Kritiky a teoretiky nikdo moc podporovat nechce, takže velké investory nelákáme. Ale soukromá sběratelská podpora zřejmě jen tak neskončí,” dodala Noshiro.
Galerie kritiků v současné době hostí výstavu Antiteze malby, na níž se návštěvníkům představí laureáti dosavadních čtyř ročníků Ceny kritiky za mladou malbu, kteří se podle kurátorky “pokoušejí o oponenturu vůči konvenčnímu chápání malby”. Na místě je vystavena například malba Adama Štecha, kde autor pro své Zátiší použil nejen ovoce, ale i hlavu Adolfa Hitlera, výtvarník Evžen Šimera pak na opačný konec galerie umístil své kruhové objekty využívající gravitace a přirozeného stékání barev.