Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Komentáře

Evergreen zvláštní škola: Ptejte se na výsledky

31. ledna 2012
Čtení na 3 minuty

Znovu se rozběhla diskuse o oprávnění státu posílat značný počet dětí do těch
škol, které jim neposkytují profesní perspektivu. Téma se v minulých letech
vrací na hlavu každé vlády jako bumerang – podobně jako český „evergreen“
bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku, kde se přes letité protesty
občanských iniciativ, různých politiků a mezinárodních organizací (například
Evropské komise) nadále provozuje velkovýkrmna prasat. Zdá se, že některé
problémy jsou pro stát prostě neřešitelné. Zkusme se tedy podívat na to, proč je
tomu tak v případě školství.

Čísla zjištěná ministerstvem školství mluví jasně. Některé děti prostě nemají
šanci se dostat k takovému vzdělání, na něž mají zákonný nárok. Nejsou to
mentálně retardované děti, mají jiný handicap: pocházejí z rodin dlouhodobě
sociálně vyloučených. Základní školy zřejmě nejsou schopné je integrovat. Proto
loni ministryně školství Miroslava Kopicová rozeslala všem ředitelům základních
škol až zoufalý osobní dopis s výzvou nezbavovat se takovýchto dětí. Odpověď
dostala začátkem roku od některých ředitelů zvláštních škol, jejichž nedávné
přejmenování na „praktické“ zřejmě moc nepomohlo. Namítali, že „jejich“ dětem
chybí z domova základní návyky a potřebují speciální péči. Ti, kteří se de facto
zastávají toho, že do zvláštních škol chodí velký počet dětí, tvrdí, že by tyto
děti v normálních školách jen trpěly permanentním neúspěchem. Ve zvláštní škole
prý mají naopak radost z toho, že se toho moc naučit nemusí.

Jedním z úspěchu ministra Ondřeje Lišky je fakt, že se na rozdíl od svých
předchůdců dokázal zbavit Jiřího Pilaře, vedoucího oboru speciální pedagogiky.
Ten se spolu s dalšími úředníky ministerstva ani za deset let svého působení na
ministerstvu nedokázal přizpůsobit a udržoval tak diskriminační systém školství
v běhu. Dnes v médiích dokonce vyčítá ministerstvu nedostatky, za které nejvíc
mohl sám. Jádro problému je ale finanční. Nákladných zvláštních škol je stále
mnoho a jejich personál nechce skončit na úřadu práce. I sebelepší speciální
pedagog nemá vzdělání odpovídající potřebám základních škol. Například jim často
chybí dostatečná znalost cizích jazyků. Místo toho, aby ministerstvo investovalo
více peněz do integrace údajně zvláštních dětí, je nuceno investovat do platů
„zvláštních“ učitelů, kteří brání integraci „svých“ dětí do „normálních“ škol.

Diskusi ale zatím chybí i další základní prvek: pohled na výsledky. Dalo si
ministerstvo školství tu práci zkoumat, kde vlastně absolventi zvláštních škol
skončí? Ví kolik peněz stát musí každý rok investovat do dávek dlouhodobě
nezaměstnaným, do provozu přeplněných vězení, do různých programů na prevenci
kriminality mladých lidí postrádajících dostatečné předpoklady pro uplatnění na
pracovním trhu?

Stát zatím není schopen vzdělávat ty, kteří by sice na práci měli, nedostanou k
ní však kvůli nedostatečnému vzdělání. Když nepracují, neplatí daně, což zase
snižuje státní rozpočet. Odhadl bych, že náklady na řešení důsledků posílání
mnoha dětí do zvláštních škol o mnoho převyšují finanční prostředky potřebné na
integraci sociálně vyloučených do společnosti. A to je velké štěstí, že Evropská
unie na ni momentálně rozdává prostředky ve velkém.

Společnost nadále preferuje nadávat na údajně „nepřizpůsobivé“, než by se sama
potřebám jejich dětí přizpůsobila. Proto se zřejmě bude muset ještě dlouho
čekat, než na Hrad přijde český Obama. A občan si nadále může užívat „luxus“
investovat svými daněmi do prodělečného podniku s názvem „zvláštní škola“.

KAM DÁL?



Měl skončit ve “zvláštní”, teď má vyznamenání



Vláda schválila přípravnou fázi Národního akčního plánu inkluzivního vzdělávání




Nepřizpůsobivý je stát, ne děti



Pedagog Pilař a obžaloba Sokrata


Čeněk Růžička: Na protizákonné segregaci romských dětí se podílí stát



Kocáb představil vládní politiku integrace Romů na veřejném slyšení v Senátu


Na podporu romských žáků přidá MŠMT desítky milionů


Senátoři chystají slyšení o přístupu k romským žákům


Zvláštní školy se brání, Romové tam prý nejsou neoprávněně


Nevracejme do škol diskriminaci



Tyhle školy nejsou pro Romy


MF DNES: Jsi Rom, půjdeš do zvláštní

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon