Equality o romských žácích v Británii : od rasisticky motivované šikany k rovným šancím na vzdělávání
V České republice, na Slovensku a v některých dalších členských státech EU
jsou děti romského původu neúměrně zařazovány do speciálních tříd / škol pro
mentálně zaostalé děti nebo do, de facto, segregovaných škol. Když tytéž děti
odejdou se svými rodiči do Velké Británie, jsou vzdělávány ve školách hlavního
vzdělávacího proudu.
Britská organizace Equality realizovala ve spolupráci s Romským vzdělávacím
fondem (Roma Education Fund) pilotní průzkum za účelem zjištění, jaký vliv má
vzdělání v hlavním vzdělávacím proudu na romské děti, které byly předtím
zařazeny do speciálních nebo segregovaných tříd / škol. Zjištění pilotní studie
nazvané „Od segregace k inkluzi“ ukazují, že romští žáci ve Velké Británii brzy
dohánějí své neromské vrstevníky a jsou rychle schopni dosáhnout průměrných
výsledků či výsledků, které se pohybují lehce pod průměrem.
Od března do září 2011 realizovala organizace Equality průzkum s cílovou
skupinou Romů české a slovenské národnosti, kteří odešli se svými rodinami do
následujících britských měst: Leicester, Chatham, Rotherham, Wolverhampton,
Southend-on-Sea, Peterborough, Londýn a Derby. Bylo zjištěno, že 85% žáků, kteří
se výzkumu zúčastnili, bylo předtím zařazeno do speciálních či de facto
segregovaných tříd / škol či převážně romských školek v České republice a na
Slovensku, a to navzdory rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci "D.H.
a ostatní" proti České republice.
V listopadu roku 2007 soud rozhodnul, že „neúměrné zařazování romských dětí
do speciálních škol bez objektivního a rozumného zdůvodnění představuje
protiprávní nepřímou diskriminaci porušující Evropskou úmluvu o lidských
právech“.
Již léta tvrdí někteří pedagogové ve střední a východní Evropě, že
segregované nebo speciální vzdělání je v nejlepším zájmu romských dětí. Pilotní
průzkum o dopadu vzdělání v hlavním vzdělávacím proudu, realizovaný organizací
Equality, ukazuje, že toto tvrzení není pravdivé: výsledky romských žáků v
oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti se pohybují lehce pod
průměrem. Zjištění průzkumu rovněž ukazují, že čím více byli romští žáci
začleněni v rámci třídy či školy, tím méně bylo problémů týkajících se komunitní
soudržnosti v prostředí školy či mimo ni.
To je v příkrém rozporu se zkušenostmi většiny romských studentů, kteří
tvrdí, že na českých a slovenských školách zažili rasově motivovanou šikanu a
verbální útoky ze strany neromských vrstevníků a diskriminační zacházení ze
strany učitelů. Všichni rodiče, kteří se zúčastnili pilotního výzkumu, oceňovali
téměř úplnou absenci rasismu, diskriminace a anticiganismu v britském školství a
domnívali se, že šance jejich dětí na budoucí úspěch v životě jsou vyšší na
britských školách než na školách na Slovensku či v České republice. Jeden rodič,
původem z České republiky, řekl: „Poslali mě do zvláštní školy. Až teď vidím, že
jsme nedostali ty samé šance jako neromské děti. Chci pro své děti lepší
budoucnost, jsou chytré.“
Judit Szira, ředitelka Romského vzdělávacího fondu, prohlásila: „Máme jasný
důkaz o tom, že lze překlenout propastný rozdíl ve výsledcích vzdělání romských
studentů a zaručit jejich uplatnění na trhu práce – pokud dojde k širokému
konsenzu vlády a společnosti, i Romů samotných.“
Alan Anstead, ředitel organizece Equality, řekl: „Tento pilotní průzkum snad
nastartuje proces hledání lepšího a férovějšího způsobu vzdělávání romských dětí
v České republice a na Slovensku a poslouží jako informační zdroj pro školy ve
Velké Británii, které se chtějí dozvědět, jak mohou nejlépe pomoci romským
žákům, kteří k nim nastoupili.“
O neziskových organizacích
Equality je nevládní nezisková
organizace, která prosazuje a hájí práva etnických menšin ve Velké Británii
a v Evropě. Primárně pomáhá Romům, kteří odešli do Velké Británie z nových
členských států EU. Cílem práce Equality je zplnomocnit příslušníky romských
komunit k řešení otázek týkajících se zaměstnanosti, bydlení, vzdělávání,
zdravotní péče a dávek sociální péče. Pomáháme vytvářet prostředí dialogu,
porozumění a spolupráce mezi romskými komunitami, místními úřady a poskytovateli
služeb.
Romský vzdělávací fond byl
založen v roce 2005 v rámci Dekády romské inkluze. Jeho posláním a hlavním cílem
je překlenout propastný rozdíl ve výsledcích vzdělání Romů a neromů. Za účelem
dosažení tohoto cíle organizace podporuje politiky a programy, které zaručují
kvalitní vzdělání pro Romy, včetně procesu desegregace vzdělávacích systémů.
KAM DÁL?
Zpráva „Od segregace k inkluzi:
romští žáci ve Velké Británii“