Čunkova koncepce obsahuje zásadní návrhy řešení problémů soužití chudých Romů
s námi ostatními, z nichž některé nám toto soužití můžou zpříjemnit, jiné
katastrofálně zkomplikovat. Začněme dobrými zprávami. Co všechno koncepce chápe
Ze všeho nejdříve představme imaginární rodinu Horvátových. Jejich neromští
sousedi by je označili za „slušné Romy“ a Jiří Čunek poněkud neobratně za Romy
první kategorie: pracují, děti chodí do školy, nájem platí. Bohužel, a to je
největší problém Horvátů, žádné neromské sousedy nemají. Žijí v ghettu, a ač by
měli na nájem, nikdo jim byt nepronajme. Realitní kanceláře rovnou přiznají, že
majitel si Romy nepřeje a radnice jim jednou nabízela byt v neromském domě, ale
sousedi sepsali petici, a od té doby byťák nabízí jen byt v ghettu. Horvátovi
jsou ukřivdění a zoufalí.
Z hlediska pronajímatele vypadá problém jinak. Proti Romům osobně nic nemá, zná
však příběhy o vybydlených bytech, nezaplacených nájmech, a bojí se přeplnění
bytu. Pronajímatel se rozhodne nepodstoupit zvýšené riziko, byt Horvátům
nepronajme a jeho rozhodnutí je racionální.
DALŠÍ KOMENTÁŘE
Všechny Romy do jednoho pytle nedostanete
“Nová” studie o Romech, verze Čunek
Řešení situace Romů nás prostě bude stát peníze
Čunkův recept na popularitu
Dobrá zpráva je, že Čunkova koncepce vnímá zoufalství Horvátových i
pronajímatelů. Koncepce chápe, že tento problém takzvané statistické
diskriminace nevyřeší trh ani radnice, protože pronajímatelé ani starosta k tomu
nemají dostatek pobídek. Jiří Čunek správně navrhuje, že radnice je potřeba k
poskytnutí bytu Horvátovým motivovat, a to penězi, ač by toto, v dobrém smyslu,
uplácení samospráv vyšlo stát na miliardy.
Koncepce taktéž poukazuje na další problémy Romů, týkající se tentokrát smyšlené
rodiny Jakub Demeterových.
Ti jsou, dle koncepce, Romové druhé kategorie. Nájem platí nepravidelně a syn
vzdal učňák se slovy, že ho do práce stejně nikdo nevezme. Na krku mají dluhy,
případné platy by jim odstavil exekutor. Rodina se tak orientuje výhradně na
melouchy.
Koncepce si všímá nedostatku motivace Demeterových a navrhuje upravit zákon o
osobním bankrotu tak, aby měla rodina šanci se oddlužit. Navíc koncepce chápe
sníženou motivaci syna ke studiu a navrhuje ho „uplatit“ stipendiem.
Zásadní nepochopení Koncepce však obsahuje některé zásadní nepochopení, které
můžou smazat vše pozitivní. Pro ilustraci, pan Demeter a pan Horvát jsou
bratranci. Jak je u Romů zvykem, vypomáhají si v těžkých chvílích, což je v
jejich případě často. Když někdo nevyjde s penězi, příbuzní půjčí. Když někdo
přijde o střechu nad hlavou, neskončí na ulici, ale u rodiny. Bohužel tato
rodinná síť má i odvrácenou tvář. Bohatší Horvátovi Steiner si říkají, že je
Demeterovi táhnou dolů. Chudší příbuzní si půjčují ob měsíc a musí se s nimi
tísnit v už tak přeplněném bytě. Horvátovi by se z této neformální sociální sítě
rádi vyvázali, ale bojí se, že jim nikdo nepomůže, až budou tahat za kratší
konec oni sami; na stát spolehnutí není. Nakonec tedy Demeterovým pomůžou, ale
říkají si, že se nebudou dřít, když se pak nemají lépe než línější příbuzní.
Koncepce chápe, že příbuzenské sociální sítě snižují individuální motivaci,
avšak přístup a rétorika Jiřího Čunka k tématu evokuje slona v porcelánu.
Koncepce navrhuje rodinné vazby uměle oslabovat. Příbuzné chce rozstěhovat,
zvažuje možnost internátních škol a o romských rodinách mluví jako o klanech.
Tento vyhraněně negativní přístup k romským solidárním sítím je hloupý a
nebezpečný. Ano, rodinné sítě oslabují motivaci jednotlivců. Tento rys však mají
společný s jakoukoliv redistribucí, příkladem budiž státní sociální systém. I
ten snižuje snahu jednotlivců, avšak toto není argument pro úplné zrušení
sociálního státu.
Rodina či stát? Co je jistější?
Romské solidární sítě přispívají k začarovanému kruhu chudoby. Je si však Jiří
Čunek jistý, že by bez solidarity na tom Romové byli lépe? Dokáže stát pohotově
pomoci rodinám v nouzi? Představme si, že dle Čunkovy koncepce dostanou
Horvátovi byt. Jednoho dne zaklepou na dveře Demeterovi, momentálně bez střechy
nad hlavou, a požádají o pomoc. Vyhoví-li Horvátovi příbuzným, vyletí z Čunkova
systému potlačujícího rodinnou solidaritu. Odmítnutím pomoci Horvátovi vyletí ze
sociálního systému svého příbuzenstva. Který systém skýtá větší ochranu? Ten
rodinný, fungující po mnoho generací, nebo ten státní, garantovaný politikem,
jenž je dle vlastních slov bordelář přes papíry?
Je dobré, že stát chce nabídnout rodinám jako jsou Horvátovi pomocnou ruku, ač
to bude stát miliardy. Povede-li se to, tak se Horvátovi z romských sociálních
sítí mohou vyvázat sami. Něco mi však říká, že teď před volbami uslyšíme od
Jiřího Čunka mnoho o romských „klanech“, avšak málo o přidělování bytů Romům.
Vsázím na to skotskou whisky proti valašské slivovici.
KAM DÁL?
ROMEA: Zveřejnění Čunkova pracovního materiálu o Romech je pouhým předvolebním tahem
Romští členové Rady vlády pro záležitosti romské komunity: Čunkova romská
koncepce je příliš obecná
Čunek předal svou "romskou" kocepci Džamile Stehlíkové
Baláž: Na "romské koncepci" MMR spolupracuji s členy bývalé i současné "romské
Rady"
Rada usiluje o to, aby Čunek přestal chystat romskou koncepci
Čunek už nechystá romskou koncepci, spolupracuje se Stehlíkovou
Čunek má koncepci řešení romské otázky, projedná ji se Stehlíkovou