Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Zpravodajský server Romea.cz. Vše o Romech na jednom místě

Člověk v tísni pomůže i s doučováním

31. ledna 2012
Čtení na 2 minuty

Střední Čechy – Zatímco někteří rodiče doučují své dítě sami, jiní na takovou přípravu nemají dost času či vzdělání, a proto mu zaplatí soukromé doučování. Ti, kteří na ně nemají, mohou využít služeb dobrovolníků. Ti působí v některých městech při organizaci Člověk v tísni.
„Když byla dcera v šesté třídě,

přestoupila na větší školu. Učitelé tam měli vyšší nároky a méně času věnovat se každému dítěti tak dlouho, jak potřebuje. Zhoršil se jí prospěch. Já jsem jí ani řadu věcí, které brali, nedokázala vysvětlit,“ pro MF Dnes řekla Alena Málková z Kladna. Nakonec na inzerát sehnali studentku, která dvakrát týdně docházela dceru doučovat. Za sto korun na hodinu.


S doučováním má své zkušenosti učitelka na jedné z kladenských škol. „Když jsem studovala, chtěla jsem si učení vyzkoušet. Také se mi hodila každá koruna,“ řekla žena, která si nepřála zveřejnit své jméno.
Občas ještě doučuje. „Některým dětem nedokázali rodiče s přípravou pomoct, protože látce nerozuměli, další na ně kvůli náročnému povolání neměli čas,“ uvedla nejčastější důvody doučování.

Působí v Kladně a Libčicích nad Vltavou Sehnat kvalitní doučování za sto korun na hodinu je podle ní umění. Částka se zpravidla pohybuje mezi 150 až 200 korunami za hodinu, podle toho, o jaký předmět jde.


Bezplatný a takřka výlučně na dobrovolnické práci založený je projekt organizace Člověk v tísni nazvaný Darujte dvě hodiny týdně. Proškolení dobrovolníci docházejí do konkrétní sociálně slabé či vyloučené rodiny a pomáhají dítěti s přípravou do školy. Ve středních Čechách působí také v Kladně a v Libčicích nad Vltavou v okrese Praha-západ. Často jsou to studenti škol se sociálním zaměřením, kteří si touto cestou rozšiřují kvalifikaci a získávají praxi.


„Děti, za nimiž naši dobrovolníci chodí, pocházejí většinou ze sociálně vyloučeného a nepodnětného prostředí, do školy přicházejí nepřipravené a nedokážou udržet tempo. Škola je brzy přestane bavit a zatvrdí se. Často se dostávají do speciálních škol či povinnou školní docházku nedokončí,“ pro MF Dnes řekl ředitel kladenské pobočky Člověka v tísni Martin Šimáček.


Projekt vznikl začátkem roku 2006 a v obou místech se do něj zapojilo asi 50 dobrovolníků a 80 dětí.
Své dobrovolníky, kterých v Kladně působí 20 a v Libčicích nad Vltavou deset, průběžně proškolují. „Dobrovolník dítěti pomáhá, ale také vysvětluje rodičům, co se ve škole děje a jak můžou sami s dítětem pracovat. Ideální je, když se podaří zapojit do spolupráce také rodiče a učitele dětí,“ řekl Šimáček. To je ale podle něj běh na dlouhou trať, školy prý zpravidla nejsou na tento typ žáků připravené. „Jsme schopni zajistit vzdělávání pedagogů, pomůžeme s výběrem a proškolením romského asistenta, poradíme, jak požádat o grant na vzdělávání dětí ze sociálně vyloučeného prostředí,“ dodal Martin Šimáček.

Pomozte nám šířit pravdivé zpravodajství o Romech
Teď populární icon