Agentura se snaží dostat romské děti ze speciálních škol
Dát romským dětem z Jesenicka normální vzdělání, dostat je ze speciálních do
základních škol a umožnit jim lepší start do života chce státem zřízená Agentura
pro sociální začleňování v romských lokalitách. Projekt však naráží na odpor
pedagogů i samotných Romů.
„Zahájili jsme projekt, pomocí kterého přeřadíme romské děti do základních škol.
Budeme se snažit, aby žáci, kteří jsou už vybráni na přestup, se udrželi v
hlavním vzdělávacím proudu, a děti z mateřských škol byly připraveny tak, aby
mohly postoupit do základních škol, nikoliv do speciálních,“ informoval o
hlavních cílech projektu Martin Navrátil z agentury.
Pilotní projekt
Pilotního projektu by se mělo zúčastnit deset dětí, které nyní navštěvují
speciální školu. Nyní čekají na vyšetření. Například jeden žák ze Speciální
školy ve Vlčicích měl při doučování výborné výsledky.
Projekt přesto vzbuzuje pochybnosti. „Co se bude dít, když se ukáže, že děti
výuku v běžné škole nezvládají?“ ptá se starosta Bílé Vody Miroslav Kocián.
Proti jsou paradoxně sami Romové. „Proč vymýšlet něco speciálního? Pak jsme
lidem pro smích a jen to vyvolává problémy. Moje dcera studuje střední školu.
Mladší dítě základní školu nezvládalo. Ráno mu bylo zle. Teď je na zvláštní
škole a je klidné. Na co jsou tyto projekty?“ řekla Jana Beňaková z Jeseníku.
Ředitelka odboru rovných příležitostí ve školství ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy Michaela Marksová se s podobnými názory romských rodičů setkává
často. „Základem je práce s celými rodinami. Rodiče si musí uvědomit, že dítě,
které vychodí zvláštní školu, nemá žádnou budoucnost. Postavení Romů může
zlepšit pouze vzdělání. To je šance na lepší život,“ tvrdí Marksová.
Podle ní je to běh na dlouhou trať. „Důležitá je společná práce terénních
pracovníků, učitelů a sociálních pracovníků. Výsledky však přijdou až v
horizontu deseti, dvaceti let,“ dodala Marksová.